Features of developing co-ordinating flairs of schoolchildren of senior classes
DOI:
https://doi.org/10.17309/tmfv.2013.1.1007Keywords:
motive capabilities, co-ordinating capabilities, equilibrium, static equilibrium, dynamic equilibriumAbstract
The features of developing co-ordinating flairs of schoolchildren of senior classes are examined in the article. Research aim — to define the features of developing co-ordinating flairs for the schoolchildren of senior classes. Research : methods are a method of analysis and generalization of literary sources, method of pedagogical supervisions, methods of mathematical statistics.
Conclusions. Level of developing co-ordinating flairs for schoolchildren 9—11 classes on the whole are at middle level. In the age-related aspect for girls 9 and 10 classes a difference in the results of testing statistically is not reliable, for guys 10 class more developed capacities for adaptation and alteration of motive actions and developing a flair to the orientation in space what for guys 9 class. For girls 11 class more developed capacities for adaptation and alteration of motive actions and developing a flair to the orientation in space what for girls 10 class. For guys 11 and 10 class of разлычия in the results of testing statistically not for certain.
In a sexual aspect, the best result was shown by guys what girls. In a 9 class for guys more developed capacities for adaptation and alteration of motive actions. In a 10 class for guys more developed capacities for the estimation of spatio-temporal and dynamic parameters of motion and developing a flair to the orientation in space. In a 11 class for guys more developed capacities for adaptation and alteration of motive actions.
Downloads
References
Васильков А. А. Теория и методика физического воспитания : учебник / А. А. Васильков. — Ростов н/Д : Феникс, 2008. — 381 с.
Дмитрієв А. А. Фізична культура / А. А. Дмитрієв — М.: Річ, 2003. — 410 с.
Круцевич Т. Ю. Теория и методика физического воспитания / Т. Ю. Круцевич. — К.: Олимпийская литература, 2003. — Т 1. — С. 342—346.
Курамшин Ю. Ф. Теория и методика физической культуры / Ю. Ф. Курамшин. — М.: Советский спорт, 2004. – 464 с.
Лях В. И. Координационные способности школьников / В. И. Лях. — Минск: 2006. — 290 с.
Селезньова Т. В. Тести і нормативи для оцінки розвитку координаційних здібностей школярів 7—17 років в процесі фізичного виховання: методичні рекомендації / Т. В. Селезньова. — Херсон: ХДУ, 2005. — 75 с.
Худолій О.М. Загальні основи теорії і методики фізичного виховання: Навчальний посібник/ Худолій О.М. — 2-е вид., випр. — Харків: «ОВС», 2008. — 406 с.
Худолій О. М., Особливості силової підготовленості школярів старших класів / Худолій О.М. , Іващенко О.В., Піменов О.О. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2012. — № 9. — С. 37—41. Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/issue/view/95.
Худолій О. М., Біологічні, психолого-педагогічні закономірності рухової діяльності людини. Доповідь І. / Худолій О. М. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2010. — № 4. — С. 19—34. Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/issue/view/66.
Худолій О. М., Біологічні, психолого-педагогічні закономірності рухової діяльності людини. Доповідь ІІ. / Худолій О. М. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2010. — № 5. — С. 19—27. Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/issue/view/67.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).