Overview of Game Effect on Dynamics of Speed Development in Girls of Primary School Age

Authors

  • С. І. Марченко H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University https://orcid.org/0000-0002-1013-9511
  • С. В. Краснокутський H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.17309/tmfv.2016.4.1176

Keywords:

active games, motor abilities, speed abilities, girls of primary school age

Abstract

The reserch objective is to analyze the effect of game means on the dynamics of speed abilities development in girls of the second-fourth grade.

Materials and Methods. The participants in the experiment were 104 female pupils of the second grade (n=32), third grade (n=32), and fourth grade (n=40). 

Research Methods: theoretical analysis and collation of scientific and methodological literature, method of control testing, pedagogical experiment, methods of mathematical statistics.

Results. The study proves the necessity to use game exercises that are rationally balanced in terms of orientation, power and scope with regard to the individual constitutional peculiarities of children in order to achieve the best pedagogical effect in the development of speed abilities.

The games performed with the highest swiftness contribute to the development of speed. These exercises require the best efforts, which is why their duration must not exceed 5—10 seconds, the rest intervals must be relatively large — from 40 to 60 seconds. The rest time and load time must not be constant.

Conclusions. Selective and directed development of motor abilities requires taking into account the duration and pace (intensity) of the performance of the physical exercises. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Антипкин, Ю.Г., Моисеенко, Р. А. & Хайтович, Н. В. (2009). VI Конгресс педиатров Украины: профессиональный диалог о самом важном. Здоров’я України, (21), 24–25.

Бар-Ор, О. & Роуланд, Т. (2009). Здоровье детей и двигательная активность: от физиологических основ до практического применения. К. : Олимп. л-ра, 528.

Бальсевич, В.К. & Запорожанов, В.А. (1987). Физическая активность человека. К. : Здоров’я, 224.

Бальсевич, В.К. (2000). Онтокинезиология человека. М.: Теория и практика физической культуры, 275.

Іващенко, О.В., Худолій, О.М., Єрмаков, С.С., Черненко, С.О., & Головко, А.Р. (2015). Педагогічний контроль рівня рухової підготовленості хлопчиків молодших класів. Теорія та методика фізичного виховання, (2), 32-40. doi: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2015.2.1140

Круцевич, Т.Ю., & Безверхня, Г.В. (2010). Рекреація у фізичній культурі різних груп населення: Навч. посібник. К.: Олімпійська література, 248.

Лукьянова, Е.М. (2003). Медицинские и педагогические аспекты проблемы сохранения здоровья детей. Междунар. мед. журнал, 9(3), 6—9.

Майданник, В.Г. (2002). Перспективи розвитку клінічної педіатрії в ХХІ столітті. Педіатрія, акушерство та гінекологія, (1), 8—12.

Худолій, О.М. & Марченко, С.І. (2007). Моделювання розвитку швидкісно-силових здібностей у школярів 2-4 класів засобами рухливих ігор. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, (8), 139-142.

Марченко, С.І. (2009). Моделювання розвитку швидкості у школярів 2-4 класів засобами рухливих ігор. Теорія та методика фізичного виховання, (10),10-14.

Марченко, С.І. (2007). Особливості рухової підготовленості молодших школярів. Теорія та методика фізичного виховання, (5), 15-18, 35-36.

Марченко, С.І. (2008). Умови ефективного розвитку рухових здібностей у школярів молодших класів засобами рухливих ігор : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фiз. вих. і спорту : 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення».

Марченко, С.І. (2008). Характеристика впливу ігрових засобів на динаміку розвитку швидкісно-силових здібностей учнів молодшого шкільного віку. Теорія та методика фізичного виховання, (1), 29-34.

Пархоменко, Л.К. (2006). Медико-социальные проблемы сохранения здоровья подростков в Украине. Здоровье ребенка, (1). url: http://pediatric.mif–ua.com/archive/issue – 207/article – 210/.

Сидорченко, К.М. (2010). Стан здоров’я та шляхи його покращення у дітей шкільного віку у спеціальних медичних групах. Проблеми фізичного виховання і спорту, (8), 80-82.

Худолій, О.М. (2007). Загальні основи теорії та методики фізичного виховання: навч. посібник. Харків : «ОВС», 406.

Худолій, О.М. (2011). Теоретико-методичні засади системи підготовки юних гімнастів 7—13 років: Автореферат дисертації доктора наук з фіз.вих. і спорту: 24.00.01. К.: НУФВіС, 44.

Худолій, О.М. (2009). Технологія навчання гімнастичним вправам. Теорія та методика фізичного виховання, (8), 19-34. url: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/555

Худолій, О.М., Іващенко, О.В., & Карпунець, Т.В. (2012). Робоча програма з педагогічної практики в школі (ІV курс, напрям підготовки: 6.01020 Фізичне виховання). Теорія та методика фізичного виховання, (9), 19-31. doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2012.9.821

Худолій, О.М., & Тітаренко, А.А. (2010). Особливості розвитку рухових здібностей у хлопчиків молодшого шкільного віку. Теорія та методика фізичного виховання, 0(8), 3-12. doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2010.8.644

Худолій, О.М., Іващенко, О.В. & Черненко, С.О. (2013). Чинники, що впливають на ефективність навчання фізичним вправам хлопчиків молодших класів. Теорія та методика фізичного виховання, (1), 21-26. doi: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2013.1.1006

Шиян, Б.М. (2002). Теорія і методика фізичного виховання школярів. Частина 1. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 272.

Ivashchenko, O., Khudolii, O., Yermakova, T., Iermakov, S., Nosko, M., & Nosko, Y. (2016). Factorial and discriminant analysis as methodological basis of pedagogic control over motor and functional fitness of 14–16 year old girls. Journal of Physical Education and Sport, 16(2), 442-451. doi:10.7752/jpes.2016.02068

Ivashchenko, O.V. & Yermakova, T.S. (2015). Structural model of in-group dynamic of 6-10 years old boys’ motor fitness. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, (10), 24-32. http://dx.doi.org/10.15561/18189172.2015.1004

Khudolii O.M., & Titarenco A.A. (2013). The effectiveness of development programming strength in primary school children. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 2013, vol.7, pp. 83-88. doi:10.6084/m9.figshare.744827

Khudolii O.M., Ivashchenko O.V., Iermakov S.S., & Rumba O.G. (2016). Computer simulation of junior gymnasts’ training process. Science of Gymnastics Journal, 8 (3), 215-228

Published

2016-12-30

How to Cite

Марченко, С. І., & Краснокутський, С. В. (2016). Overview of Game Effect on Dynamics of Speed Development in Girls of Primary School Age. Physical Education Theory and Methodology, (4), 25–32. https://doi.org/10.17309/tmfv.2016.4.1176

Issue

Section

Physical Training at School

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>