Overview of Game Effect on Dynamics of Speed Development in Girls of Primary School Age
DOI:
https://doi.org/10.17309/tmfv.2016.4.1176Keywords:
active games, motor abilities, speed abilities, girls of primary school ageAbstract
The reserch objective is to analyze the effect of game means on the dynamics of speed abilities development in girls of the second-fourth grade.
Materials and Methods. The participants in the experiment were 104 female pupils of the second grade (n=32), third grade (n=32), and fourth grade (n=40).
Research Methods: theoretical analysis and collation of scientific and methodological literature, method of control testing, pedagogical experiment, methods of mathematical statistics.
Results. The study proves the necessity to use game exercises that are rationally balanced in terms of orientation, power and scope with regard to the individual constitutional peculiarities of children in order to achieve the best pedagogical effect in the development of speed abilities.
The games performed with the highest swiftness contribute to the development of speed. These exercises require the best efforts, which is why their duration must not exceed 5—10 seconds, the rest intervals must be relatively large — from 40 to 60 seconds. The rest time and load time must not be constant.
Conclusions. Selective and directed development of motor abilities requires taking into account the duration and pace (intensity) of the performance of the physical exercises.
Downloads
References
Антипкин, Ю.Г., Моисеенко, Р. А. & Хайтович, Н. В. (2009). VI Конгресс педиатров Украины: профессиональный диалог о самом важном. Здоров’я України, (21), 24–25.
Бар-Ор, О. & Роуланд, Т. (2009). Здоровье детей и двигательная активность: от физиологических основ до практического применения. К. : Олимп. л-ра, 528.
Бальсевич, В.К. & Запорожанов, В.А. (1987). Физическая активность человека. К. : Здоров’я, 224.
Бальсевич, В.К. (2000). Онтокинезиология человека. М.: Теория и практика физической культуры, 275.
Іващенко, О.В., Худолій, О.М., Єрмаков, С.С., Черненко, С.О., & Головко, А.Р. (2015). Педагогічний контроль рівня рухової підготовленості хлопчиків молодших класів. Теорія та методика фізичного виховання, (2), 32-40. doi: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2015.2.1140
Круцевич, Т.Ю., & Безверхня, Г.В. (2010). Рекреація у фізичній культурі різних груп населення: Навч. посібник. К.: Олімпійська література, 248.
Лукьянова, Е.М. (2003). Медицинские и педагогические аспекты проблемы сохранения здоровья детей. Междунар. мед. журнал, 9(3), 6—9.
Майданник, В.Г. (2002). Перспективи розвитку клінічної педіатрії в ХХІ столітті. Педіатрія, акушерство та гінекологія, (1), 8—12.
Худолій, О.М. & Марченко, С.І. (2007). Моделювання розвитку швидкісно-силових здібностей у школярів 2-4 класів засобами рухливих ігор. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, (8), 139-142.
Марченко, С.І. (2009). Моделювання розвитку швидкості у школярів 2-4 класів засобами рухливих ігор. Теорія та методика фізичного виховання, (10),10-14.
Марченко, С.І. (2007). Особливості рухової підготовленості молодших школярів. Теорія та методика фізичного виховання, (5), 15-18, 35-36.
Марченко, С.І. (2008). Умови ефективного розвитку рухових здібностей у школярів молодших класів засобами рухливих ігор : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фiз. вих. і спорту : 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення».
Марченко, С.І. (2008). Характеристика впливу ігрових засобів на динаміку розвитку швидкісно-силових здібностей учнів молодшого шкільного віку. Теорія та методика фізичного виховання, (1), 29-34.
Пархоменко, Л.К. (2006). Медико-социальные проблемы сохранения здоровья подростков в Украине. Здоровье ребенка, (1). url: http://pediatric.mif–ua.com/archive/issue – 207/article – 210/.
Сидорченко, К.М. (2010). Стан здоров’я та шляхи його покращення у дітей шкільного віку у спеціальних медичних групах. Проблеми фізичного виховання і спорту, (8), 80-82.
Худолій, О.М. (2007). Загальні основи теорії та методики фізичного виховання: навч. посібник. Харків : «ОВС», 406.
Худолій, О.М. (2011). Теоретико-методичні засади системи підготовки юних гімнастів 7—13 років: Автореферат дисертації доктора наук з фіз.вих. і спорту: 24.00.01. К.: НУФВіС, 44.
Худолій, О.М. (2009). Технологія навчання гімнастичним вправам. Теорія та методика фізичного виховання, (8), 19-34. url: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/555
Худолій, О.М., Іващенко, О.В., & Карпунець, Т.В. (2012). Робоча програма з педагогічної практики в школі (ІV курс, напрям підготовки: 6.01020 Фізичне виховання). Теорія та методика фізичного виховання, (9), 19-31. doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2012.9.821
Худолій, О.М., & Тітаренко, А.А. (2010). Особливості розвитку рухових здібностей у хлопчиків молодшого шкільного віку. Теорія та методика фізичного виховання, 0(8), 3-12. doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2010.8.644
Худолій, О.М., Іващенко, О.В. & Черненко, С.О. (2013). Чинники, що впливають на ефективність навчання фізичним вправам хлопчиків молодших класів. Теорія та методика фізичного виховання, (1), 21-26. doi: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2013.1.1006
Шиян, Б.М. (2002). Теорія і методика фізичного виховання школярів. Частина 1. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 272.
Ivashchenko, O., Khudolii, O., Yermakova, T., Iermakov, S., Nosko, M., & Nosko, Y. (2016). Factorial and discriminant analysis as methodological basis of pedagogic control over motor and functional fitness of 14–16 year old girls. Journal of Physical Education and Sport, 16(2), 442-451. doi:10.7752/jpes.2016.02068
Ivashchenko, O.V. & Yermakova, T.S. (2015). Structural model of in-group dynamic of 6-10 years old boys’ motor fitness. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, (10), 24-32. http://dx.doi.org/10.15561/18189172.2015.1004
Khudolii O.M., & Titarenco A.A. (2013). The effectiveness of development programming strength in primary school children. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 2013, vol.7, pp. 83-88. doi:10.6084/m9.figshare.744827
Khudolii O.M., Ivashchenko O.V., Iermakov S.S., & Rumba O.G. (2016). Computer simulation of junior gymnasts’ training process. Science of Gymnastics Journal, 8 (3), 215-228
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).