Optimizing Physical Training of Female High Schoolers through Power Aerobics

  • Н. М. Санжарова G.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University
  • Т. М. Кропивка G.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University
Keywords: power aerobics, class, physical education, high schoolers, physical abilities

Abstract

The purpose of the research is to determine ways to optimize physical training of female high schoolers through power aerobics.

Research methods: analysis of pedagogical, scientific and methodological literature; interviews with experts, questionnaires; pedagogical observations; pedagogical testing; methods of mathematical statistics.

Results. The paper analyzes the theoretical data and the experience of the experts in recreational aerobics to develop the methods of physical education of high school girls through power aerobics. The methods get implemented in school classes of physical training. The implementation results show that physical training classes organized and conducted with power aerobics exercises in them in high school contribute to the development of flexibility, strength and endurance, which found experimental confirmation as part of the study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Борилкевич В.Е. Организационные и методические принципы системы «Аэро-фитнесс» / В.Е. Борилкевич // Теория и методика физической культуры. — 1998. — № 3. — С. 24—25.

Давидов В.Ю. Методика преподавания оздоровительной аэробики. Учебное пособие / В.Ю. Давидов, Т.Г. Коваленко, Г.О. Краснова. — Волгоград: Изд. Волгогр. гос. Ун-та, 2004. — 124 с.

Іващенко О. В. Вікові особливості розвитку рухових здібностей дівчат старших класів / О. В. Іващенко, З. М. Дуднік // Теорія та методика фізичного виховання. — 2011. — № 8. — С. 3-5. — DOI:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2011.8.727

Іващенко О. В. Особливості функціональної, координаційної й силової підготовленості юнаків 9—11 класів / О. В. Іващенко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2014. — № 1. — С. 24-33. — DOI:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2014.1.1042

Зефирова Е.В. Оздоровительная аэробика: содержание и методика / Е.В. Зефирова, В.А. Платонова. — Санкт Петербург, 2006. — 25 с.

Крючек Е.С. Аэробика: содержание и методика оздоровительных занятий / Е.С. Крючек. — М.: Олимпия-Пресс, 2001. — 64 с.

Лисицкая Т.С. Силовая аэробика: упражнения с экспандером / Т.С. Лисицкая, Л.В. Сиднева. — М.: Тровант, 1999. — 32 с.

Нестерова Т.В. Теория и методика преподавания аэробики: Метод. Материалы / Т.В. Нестерова, Н.А. Овчинникова. — Киев, 1998. — 33 с.

Сиднева Л.В. Учебное пособие по базовой аэробике / Л.В. Сиднева, Е.П. Алексеева. — М.: Тровант; Троицк, 1997. — 48 с.

Синиця С.В. Оздоровча аеробіка. Спортивно-педагогічне вдосконалення : Навчальний посібник / С.В. Синиця, Л.Є. Шестерова. — Полтава, 2010. — 260 с.

Худолій О. М. Особливості силової підготовленості школярів старших класів / О. М. Худолій, О. В. Іващенко, О. О. Піменов // Теорія та методика фізичного виховання. — 2012. — № 9. — С. 37-41. — DOI:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2012.9.822

Худолій О.М. Теорія та методика викладання гімнастики: Навчальний посібник / Худолій О.М., Іващенко О.В. — Харків: ОВС, 2014. — 384 c.

Шевців У.С. Технологія впровадження оздоровчих видів гімнастики у фізичне виховання старшокласниць (на прикладі шейпінгу) : Дис... канд. наук: 24.00.02 / Шевців Уляна Станіславівна. — Львів, 2009. — 20 с.

Citations

Informative Indicators of 14-15 Years’ Age Boys’ Motor Fitness
Ivashchenko Olga, Kapkan Olena, Khudolii Oleg & Yermakova Tetiana (2017) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Pedagogical Control of Motor and Functional Preparedness of Girls Aged 15-16
Іващенко О. В. (2016) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Published
2015-06-30
How to Cite
Санжарова, Н., & Кропивка, Т. (2015). Optimizing Physical Training of Female High Schoolers through Power Aerobics. Teorìâ Ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ, (2), 20-25. https://doi.org/10.17309/tmfv.2015.2.1138
Section
Physical Training at School