Innovative Approaches to Organizing Physical Education of Pupils of Secondary Comprehensive Educational Institutions
DOI:
https://doi.org/10.17309/tmfv.2016.4.1174Keywords:
training, learner-centered approach, culturological, competency-based, synergetic, axiological, acmeological, activity-based approachesAbstract
The objective is to determine ways of improving the educational process in terms of physical training in a secondary comprehensive educational institution pursuant to the introduction of innovative approaches to organization of pupils’ activity.
Materials and methods. The experience gained in organizing the educational process in terms of physical training demonstrates that secondary comprehensive educational institutions lack implementation of innovative approaches based on the learner-centered training.
Results. The paper determines the relevant problems in the educational process improvement at physical training lessons. It reviews the theoretical aspects and conditions of implementation in the academic process of such modern innovative approaches as culturological, competency-based, synergetic, axiological, acmeological, and others, and outlines ways of implementing these approaches in the real academic process. The paper studies the consequences of the effect of the innovative approaches on ensuring the learner-centered training in the educational process.
Conclusions. The implementation of the innovative approaches proves to be contributing to the increase in the level of organization of the educational process with the learner-centered approach applied. The research determines certain complications when organizing pupils’ training in secondary comprehensive educational institutions with innovative approaches implemented therein.
Downloads
References
Бальсевич, В.К., & Лубышева, Л.И. (2003). Новые векторы модернизации систем массового физического воспитания детей и подростков. Теория и практика физической культуры, (4), 56-59.
Боголюбов, Л.И. (1993). Обществоведение в современной школе. Педагогика, (3), 28-33.
Бондаревская, Е.В. (1997). Гуманистическая парадигма личностно ориентированного образования. Педагогика, (4), 11-17.
Васьков, Ю. В. (2006). Комунікативна компетентність учителя. Теорія та методика фізичного виховання, (1), 44-46. URL: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/199
Васьков, Ю. В. (2006). Концептуальні основи удосконалення програм з фізичного виховання для загальноосвітніх шкіл. Теорія та методика фізичного виховання, (2), 31-33. URL: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/209
Васьков, Ю. В. (2010). Шляхи удосконалення навчального процесу з фізичної культури в загальноосвітніх навчальних закладах. Теорія та методика фізичного виховання, (6), 47-48. URL: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/635
Иванова, Е.О., Осмоловская, И.Я., & Шалыгина, И.В. (2005). Содержание образования: культурологический подход. Педагогика, (1), 13-19.
Іващенко, О., Карпунець, Т., & Крінін, Ю. (2014). Вікова динаміка функціональної, координаційної й силової підготовленості дівчат 8—9 класів. Теорія та методика фізичного виховання, (1), 34-42. doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2014.1.1043
Краевский, В.В. (2000). Содержание образования: вперед к прошлому. М.: Педагогическое общество России, 36.
Лебедев, О.Е. (2004). Компетентносный подход в образовании. Школьные технологии, (5), 3-12.
Лях, В.И., & Копылов, Ю.А. (1998). Физическое воспитание учащихся общеобразовательной школы: состояние, перспективы, пути реорганизации. Теория и практика физической культуры, (9), 49-51.
Николаев, Ю.М. (1998). Теоретические аспекты содержания и человекотворческой сущности физической культуры. Теория и практика физической культуры, (4), 16-23.
Петровский, А.В. (1989). Новое педагогическое мышление. М.: Педагогика, 1989. 280 с.
Рибалко, Л.С. (2008). Акмеологічні засади професійно-педагогічної самореалізації майбутнього вчителя. Автореф. дис. докт. пед. наук. Харків, 42.
Сидоркин, А.М. (1990). Методологические функции категории «Воспитательная система школы». Сборник научных трудов. М.: НИИОП АПН СССР, 73-79.
Краевский, В.В., & Лернер, И.Я. (1983). Теоретические основы содержания общего среднего образования . М.: Педагогика, 352.
Новиков, А.Д., & Матвеев, Л.П. (1967). Теория и методика физического воспитания. Т.1. М.: Физкультура и спорт, 397.
Тугаринов, В.П. (1968). Теория ценностей в марксизме. Л.: ЛГУ, 171.
Хакен Г. (1980). Синергетика. М.: Мир, 404.
Худолій, О. (2008). Методика планування навчальної роботи з гімнастики в школі. Теорія та методика фізичного виховання, (9), 19-35. doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2008.9.454
Худолій, О. (2009). Технологія навчання гімнастичним вправам. Теорія та методика фізичного виховання, (8), 19-34. Отримано з http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/555
Хуторской, А.В. (2001). Современная дидактика. Учебник для вузов. Спб.: Питер, 544.
Якиманская, И.С. (1996). Личностно ориентированное обучение в современной школе. М.: Сентябрь, 96.
Ivashchenko, O., Khudolii, O., Yermakova, T., Iermakov, S., Nosko, M., & Nosko, Y. (2016). Factorial and discriminant analysis as methodological basis of pedagogic control over motor and functional fitness of 14–16 year old girls. Journal of Physical Education and Sport, 16(2), 442–451. doi:10.7752/jpes.2016.02068
Rogers, E.M. (1983). Diffusion of innovations. 4 Frae Press.
Dave, R.H. (1973). Education permanente et programme seolaire. Hamburg: Instikude I UNESKO pour L’education; Conucel de L’Europe.
Glaser, N. (1997). We Are All Multi culturalists Now. Harvard University Press.
Кравчук, Т.М., Санжарова Н.М., Голенкова Ю.В.,& Рядинська І.А. (2016). Аналіз змісту підготовки майбутніх тренерів з художньої гімнастики. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г.Шевченка. Чернігів, 1 (139), 337-340.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).