Methods of Strength Development in Middle Schoolers

Authors

  • В. О. Нарижний G.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.17309/tmfv.2015.2.1139

Keywords:

strength development, combined method, method of circuit training, middle schoolers

Abstract

Strength being the foundation of motor abilities development, the question arises as to rationalizing the process of its development.

The purpose of the research is to improve the conventional methods of strength development in middle schoolers.

To achieve the objectives set, the study used the following methods: theoretical analysis and collation of methodological literature, testing, pedagogical experiment, methods of mathematical statistics.

Research results. The analysis of the testing results showed a statistically significant increase in the indicators by two of five tests in girls and three of five tests in boys, with the combined method used. The other results show a tendency to improve too, but the deviations in the testing results are statistically weak. The re-use of the method reveals a statistically reliable indicator in one of five exercises, whereas no such indicator manifests in girls.

Conclusions. Using the combined method makes it possible to simultaneously influence several types of strength, which rationalizes the development of strength abilities.

The tests “bending and unbending of arms in suspension lying”, “remaining in suspension lying on bent arms” proved most informative.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ашмарин Б. А. Теория и методика физического воспитания. — М. : Просвещение, 1990.

Верхошанский Ю. В. Основы специальной физической подготовки спортсменов. — М. : Физкультура и спорт, 1988.

Гальперин С. И. Физические особенности детей. — М. : Просвещение, 1996.

Зациорский В. М. Физические качества спортсменов. — М. : Физкультура и спорт, 1999.

Іващенко О. В. Вікові особливості розвитку рухових здібностей дівчат старших класів / О. В. Іващенко, З. М. Дуднік // Теорія та методика фізичного виховання. — 2011. — № 8. — С. 3-5. — DOI:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2011.8.727

Іващенко О. В. Особливості функціональної, координаційної й силової підготовленості юнаків 9—11 класів / О. В. Іващенко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2014. — № 1. — С. 24-33. — DOI:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2014.1.1042

Лях В. И. Тесты в физическом воспитании школьников. Пособие для учителя. — М. : «Фирма-издательство ACT», 1998.

Матвеев Л. П. Основы спортивной тренировки. — М. : Физкультура и спорт, 1977.

Платонов В. Н. Подготовка квалифицированных спортсменов. — М. : Физкультура и спорт, 1986.

Сергієнко Л. П. Тестування рухових здібностей школярів Київ: Олімпійська література, 2001.

Холодов Ж. К. , Кузнецов B. C. Теория и методика физического воспитания и спорта. Учебн. пособие для ст-ов высш. учебн. заведений — М. : Издательский центр «Академия», 2000

Худолій О. М. Загальні основи теорії і методики фізичного виховання: Навч. посібник — 2-е вид. , випр. — Харків: «ОВС», 2008. — 406 с.

Худолій О. М. Педагогічна практика в школі. Повідомлення ІІ / О. М. Худолій, О. В. Іващенко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2011. — № 9. — С. 19-32. — DOI:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2011.9.740

Худолій О.М. Теоретико-методичні засади системи підготовки юних гімнастів 7—13 років: Автореферат дисертації доктора наук з фіз.вих. і спорту: 24.00.01. — К.: НУФВіС, 2011. — 44 с.

Худолій О. М. Робоча програма з педагогічної практики в школі (ІV курс, напрям підготовки: 6.01020 Фізичне виховання) / О. М. Худолій, О. В. Іващенко, Т. В. Карпунець // Теорія та методика фізичного виховання. — 2012. — № 9. — С. 19-31. — DOI:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2012.9.821

Худолій О. М. Особливості силової підготовленості школярів старших класів / О. М. Худолій, О. В. Іващенко, О. О. Піменов // Теорія та методика фізичного виховання. — 2012. — № 9. — С. 37-41. — DOI:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2012.9.822

Худолій О.М. Теорія та методика викладання гімнастики: Навчальний посібник / Худолій О.М., Іващенко О.В. — Харків: ОВС, 2014. — 384 c.

Khudolii O.M., Titarenco A.A., The effectiveness of development programming strength in primary school children. / Khudolii O.M., Titarenco A.A. // Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 2013, vol.7, pp. 83-88. doi:10.6084/m9.figshare.744827

Published

2015-06-30

How to Cite

Нарижний, В. О. (2015). Methods of Strength Development in Middle Schoolers. Physical Education Theory and Methodology, (2), 26–31. https://doi.org/10.17309/tmfv.2015.2.1139

Issue

Section

Physical Training at School