Methods of Strength Development in Middle Schoolers
DOI:
https://doi.org/10.17309/tmfv.2015.2.1139Keywords:
strength development, combined method, method of circuit training, middle schoolersAbstract
Strength being the foundation of motor abilities development, the question arises as to rationalizing the process of its development.
The purpose of the research is to improve the conventional methods of strength development in middle schoolers.
To achieve the objectives set, the study used the following methods: theoretical analysis and collation of methodological literature, testing, pedagogical experiment, methods of mathematical statistics.
Research results. The analysis of the testing results showed a statistically significant increase in the indicators by two of five tests in girls and three of five tests in boys, with the combined method used. The other results show a tendency to improve too, but the deviations in the testing results are statistically weak. The re-use of the method reveals a statistically reliable indicator in one of five exercises, whereas no such indicator manifests in girls.
Conclusions. Using the combined method makes it possible to simultaneously influence several types of strength, which rationalizes the development of strength abilities.
The tests “bending and unbending of arms in suspension lying”, “remaining in suspension lying on bent arms” proved most informative.
Downloads
References
Ашмарин Б. А. Теория и методика физического воспитания. — М. : Просвещение, 1990.
Верхошанский Ю. В. Основы специальной физической подготовки спортсменов. — М. : Физкультура и спорт, 1988.
Гальперин С. И. Физические особенности детей. — М. : Просвещение, 1996.
Зациорский В. М. Физические качества спортсменов. — М. : Физкультура и спорт, 1999.
Іващенко О. В. Вікові особливості розвитку рухових здібностей дівчат старших класів / О. В. Іващенко, З. М. Дуднік // Теорія та методика фізичного виховання. — 2011. — № 8. — С. 3-5. — DOI:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2011.8.727
Іващенко О. В. Особливості функціональної, координаційної й силової підготовленості юнаків 9—11 класів / О. В. Іващенко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2014. — № 1. — С. 24-33. — DOI:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2014.1.1042
Лях В. И. Тесты в физическом воспитании школьников. Пособие для учителя. — М. : «Фирма-издательство ACT», 1998.
Матвеев Л. П. Основы спортивной тренировки. — М. : Физкультура и спорт, 1977.
Платонов В. Н. Подготовка квалифицированных спортсменов. — М. : Физкультура и спорт, 1986.
Сергієнко Л. П. Тестування рухових здібностей школярів Київ: Олімпійська література, 2001.
Холодов Ж. К. , Кузнецов B. C. Теория и методика физического воспитания и спорта. Учебн. пособие для ст-ов высш. учебн. заведений — М. : Издательский центр «Академия», 2000
Худолій О. М. Загальні основи теорії і методики фізичного виховання: Навч. посібник — 2-е вид. , випр. — Харків: «ОВС», 2008. — 406 с.
Худолій О. М. Педагогічна практика в школі. Повідомлення ІІ / О. М. Худолій, О. В. Іващенко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2011. — № 9. — С. 19-32. — DOI:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2011.9.740
Худолій О.М. Теоретико-методичні засади системи підготовки юних гімнастів 7—13 років: Автореферат дисертації доктора наук з фіз.вих. і спорту: 24.00.01. — К.: НУФВіС, 2011. — 44 с.
Худолій О. М. Робоча програма з педагогічної практики в школі (ІV курс, напрям підготовки: 6.01020 Фізичне виховання) / О. М. Худолій, О. В. Іващенко, Т. В. Карпунець // Теорія та методика фізичного виховання. — 2012. — № 9. — С. 19-31. — DOI:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2012.9.821
Худолій О. М. Особливості силової підготовленості школярів старших класів / О. М. Худолій, О. В. Іващенко, О. О. Піменов // Теорія та методика фізичного виховання. — 2012. — № 9. — С. 37-41. — DOI:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2012.9.822
Худолій О.М. Теорія та методика викладання гімнастики: Навчальний посібник / Худолій О.М., Іващенко О.В. — Харків: ОВС, 2014. — 384 c.
Khudolii O.M., Titarenco A.A., The effectiveness of development programming strength in primary school children. / Khudolii O.M., Titarenco A.A. // Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 2013, vol.7, pp. 83-88. doi:10.6084/m9.figshare.744827
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).