Problem of Generating Interest in and Motivation for Physical Training Lessons in High School Students

Authors

  • В. А. Щирба International Economics and Humanities University named after Stepan Demyanchuka

DOI:

https://doi.org/10.17309/tmfv.2016.1.1130

Keywords:

motivation, motor activity, physical training, health

Abstract

The research objective is to study the factors that effect pupils’ interest in physical education and sports.

Research methods: questionnaires and surveys, analysis of literary sources. The experiment took place at boarding school-lyceé No. 23 “Kadetskyi Korpus”. The participants were 100 high school students. 

Research results. The students’ low motivation for activity is conditioned by certain factors whose effect can vary in proportions depending on the youth’s living conditions, environment, and family upbringing. The analysis of reasons behind the high school students’ dissatisfaction with the forms of physical education allows to determine the incentives that help increase the students’ activity. Their answers reveal the need for physical load, active games, and presence of their favorite types of exercises at the lesson, background music, contests, etc.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Андрєєва О. В. Аналіз мотиваційних теорій у сфері оздоровчої фізичної культури та рекреації // Теорія і методика фіз.виховання і спорту. — 2004. — № 2. — С. 81—84.

Бех І. Д. Виховання особистості [Текст] / І. Д. Бех. — К.: Либідь, 2003. — Т.2. — С. 215—225.

Бунчук М. Ф. Організація фізичної культури. — К.: Вища шк., 1970 — 296 с.

Виноградов П. А. Физическая культура й спорт на телеэкране // Теория й практика физической культуры. — 1996. — № 1. — С.43—46.

Винник В. Д. Особливості формування інтересу та мотивації до занять фізичним вихованням / В.Д.Винник // Теорія та методика фізичного виховання. — 2010. — № 12. — С. 39—42.

Ильин, Е. П. Мотивация и мотивы [Текст] / Е. П. Ильин. — Спб.: Питер, 2006. — 512 с.

Козленко М.П. Виховання у студентів інтересу до фізкультури і спорту. – К.: Знання, 1982. — 48 с.

Круцевич Т. Ю. Методы исследования индивидуального здоровья детей и подростков в процессе физического вос­питания — К.: Олимпийская литература, 1999. — 240 с.

Круцевич Т., Безверхняя Г. Формирование мотивации к занятиям физической культурой и спортом в школьном возрасте // Олімпійський спорт і спорт для всіх: проблеми здоров’я, рекреації, спортивної медицини та реабілітації: IV Міжнарод­ний науковий конгрес. — К. 2000. — 385 с.

Михайлова Н.В. Как сформировать интерес к физической культуре // Физ. культура в школе. — 2005. — №4. — С. 14-17.

Рокіта А. та ін. Зацікавлення руховою активністю учнів 8-го класу міських та сільськіх шкіл // Молода спортивна наука України: 36. наукових ст. — Львів, 2000. — Вип. 4. — С. 144—147.

Сингаевский С. Формирование позитивного отношения школьников к физическому воспитанию // Педагогическая пресса «Физическое воспитание в школе». — 2001. — № 1. — С.33—36.

Хромин В. Г. Интеграция основного и дополнительного физкультурного образования школьников. — Тюмень, 2000. — 26 с.

Фізичне виховання школярів. — Х.: Вид. група «Основа», 2009. — 112 с.

Ivashchenko, O. V., Khudolii, O. M., Yermakova, T. S., Pilewska, W., Muszkieta, R., Stankiewicz, B. (2015). Simulation as method of classification of 7-9th form boy pupils’ motor fitness. Journal of Physical Education and Sport (JPES). 15(1), 142–147. doi: http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2015.01023

Ivashchenko, O.V., Yermakova, T.S., Cieslicka, M., Zukowska, H. (2015). Discriminant analysis in classification of motor fitness of 9–11 forms’ juniors. Journal of Physical Education and Sport, 15(2), 238–244. doi: http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2015.02037

Ivashchenko, O.V., Yermakova, T.S., Cieslicka, M., Muszkieta, R. (2015). Discriminant analysis as method of pedagogic control of 9–11 forms girls’ functional and motor fitness. Journal of Physical Education and Sport, 15(3), 576–581. doi: http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2015.03086

Khudolii, O.M., Iermakov, S.S., Ananchenko, K.V. (2015). Factorial model of motor fitness of junior forms’ boys. Journal of Physical Education and Sport, 15(3), 585–591. doi: http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2015.03088

Khudolii, O.M., Iermakov, S.S., Prusik, K. (2015). Classification of motor fitness of 7–9 years old boys. Journal of Physical Education and Sport, 15(2), 245–253. doi: http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2015.0203

Published

2016-04-09

How to Cite

Щирба, В. А. (2016). Problem of Generating Interest in and Motivation for Physical Training Lessons in High School Students. Physical Education Theory and Methodology, (1), 16–23. https://doi.org/10.17309/tmfv.2016.1.1130

Issue

Section

Physical Training at School