Problem of Generating Interest in and Motivation for Physical Training Lessons in High School Students
DOI:
https://doi.org/10.17309/tmfv.2016.1.1130Keywords:
motivation, motor activity, physical training, healthAbstract
The research objective is to study the factors that effect pupils’ interest in physical education and sports.
Research methods: questionnaires and surveys, analysis of literary sources. The experiment took place at boarding school-lyceé No. 23 “Kadetskyi Korpus”. The participants were 100 high school students.
Research results. The students’ low motivation for activity is conditioned by certain factors whose effect can vary in proportions depending on the youth’s living conditions, environment, and family upbringing. The analysis of reasons behind the high school students’ dissatisfaction with the forms of physical education allows to determine the incentives that help increase the students’ activity. Their answers reveal the need for physical load, active games, and presence of their favorite types of exercises at the lesson, background music, contests, etc.
Downloads
References
Андрєєва О. В. Аналіз мотиваційних теорій у сфері оздоровчої фізичної культури та рекреації // Теорія і методика фіз.виховання і спорту. — 2004. — № 2. — С. 81—84.
Бех І. Д. Виховання особистості [Текст] / І. Д. Бех. — К.: Либідь, 2003. — Т.2. — С. 215—225.
Бунчук М. Ф. Організація фізичної культури. — К.: Вища шк., 1970 — 296 с.
Виноградов П. А. Физическая культура й спорт на телеэкране // Теория й практика физической культуры. — 1996. — № 1. — С.43—46.
Винник В. Д. Особливості формування інтересу та мотивації до занять фізичним вихованням / В.Д.Винник // Теорія та методика фізичного виховання. — 2010. — № 12. — С. 39—42.
Ильин, Е. П. Мотивация и мотивы [Текст] / Е. П. Ильин. — Спб.: Питер, 2006. — 512 с.
Козленко М.П. Виховання у студентів інтересу до фізкультури і спорту. – К.: Знання, 1982. — 48 с.
Круцевич Т. Ю. Методы исследования индивидуального здоровья детей и подростков в процессе физического воспитания — К.: Олимпийская литература, 1999. — 240 с.
Круцевич Т., Безверхняя Г. Формирование мотивации к занятиям физической культурой и спортом в школьном возрасте // Олімпійський спорт і спорт для всіх: проблеми здоров’я, рекреації, спортивної медицини та реабілітації: IV Міжнародний науковий конгрес. — К. 2000. — 385 с.
Михайлова Н.В. Как сформировать интерес к физической культуре // Физ. культура в школе. — 2005. — №4. — С. 14-17.
Рокіта А. та ін. Зацікавлення руховою активністю учнів 8-го класу міських та сільськіх шкіл // Молода спортивна наука України: 36. наукових ст. — Львів, 2000. — Вип. 4. — С. 144—147.
Сингаевский С. Формирование позитивного отношения школьников к физическому воспитанию // Педагогическая пресса «Физическое воспитание в школе». — 2001. — № 1. — С.33—36.
Хромин В. Г. Интеграция основного и дополнительного физкультурного образования школьников. — Тюмень, 2000. — 26 с.
Фізичне виховання школярів. — Х.: Вид. група «Основа», 2009. — 112 с.
Ivashchenko, O. V., Khudolii, O. M., Yermakova, T. S., Pilewska, W., Muszkieta, R., Stankiewicz, B. (2015). Simulation as method of classification of 7-9th form boy pupils’ motor fitness. Journal of Physical Education and Sport (JPES). 15(1), 142–147. doi: http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2015.01023
Ivashchenko, O.V., Yermakova, T.S., Cieslicka, M., Zukowska, H. (2015). Discriminant analysis in classification of motor fitness of 9–11 forms’ juniors. Journal of Physical Education and Sport, 15(2), 238–244. doi: http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2015.02037
Ivashchenko, O.V., Yermakova, T.S., Cieslicka, M., Muszkieta, R. (2015). Discriminant analysis as method of pedagogic control of 9–11 forms girls’ functional and motor fitness. Journal of Physical Education and Sport, 15(3), 576–581. doi: http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2015.03086
Khudolii, O.M., Iermakov, S.S., Ananchenko, K.V. (2015). Factorial model of motor fitness of junior forms’ boys. Journal of Physical Education and Sport, 15(3), 585–591. doi: http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2015.03088
Khudolii, O.M., Iermakov, S.S., Prusik, K. (2015). Classification of motor fitness of 7–9 years old boys. Journal of Physical Education and Sport, 15(2), 245–253. doi: http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2015.0203
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).