Features of physical fitness of high school students of public and private educational institutions
DOI:
https://doi.org/10.17309/tmfv.2014.2.1100Keywords:
high school students, physical fitness, Physical EducationAbstract
Purpose — to explore the level of physical fitness of high school students of public and private schools.
Material and methods. study and analysis of educational, scientific and methodological literature; interviews with experts; pedagogical supervision; teacher testing; methods of mathematical statistics. In the study involved 30 boys high school.
Conclusions. When comparing the level of physical fitness of students in grades 10 institutions surveyed, found that private school students, unlike students in public with better tests for the long jump, tilt forward flexion extension arms in emphasis in the prone position and the bar and sample Ghencea. Students of public institutions have shown better results for tests flexion extension Wiese hands and tried Syerkina.
The study showed that the organization of physical education of high school students surveyed institutions have both positive and negative sides. So positive is the increase in private school half the number of hours time limit and form of a wider choice of sports that students can learn both during lessons and during extra-curricular and extracurricular activities. Along with this, a lower level of health of students of private schools may indicate overloading senior training activities.
Downloads
References
Бальсевич В.К. Онтокинезиология человека / Бальсевич В.К. — М.: Теория и практика физической культуры, 2000. — 275 с.
Городинська, І.В. Фізичне виховання старшокласників ліцеїв та гімназій у позакласній роботі: дис... канд. пед. наук: 13.00.07 / Городинська Інна Володимирівна. — Херсонський держ. ун-т. — Херсон, 2004. — 21 с.
Ильин П.Е. Психомоторная организация человека: Учебник для вузов. — СПб.: Питер, 2003. — 384 с.
Ковальова, Н.В. Технологія проектування позакласної роботи старшокласників з фізичного виховання : автореф.дис... канд. наук ф.в.с.: 24.00.02 / Ковальова Наталія Володимирівна. — Київ, 2013. — 21 с.
Круцевич Т. Ю. Теорія і методика фізичного виховання : в 2 т. Т.1. Загальні основи теорії і методики фізичного виховання / Т. Ю. Круцевич. — К. : Олімпійська літ-ра, 2008. — 391 с.
Круцевич Т.Ю., Безверхня Г.В. Рекреація у фізичній культурі різних груп населення: Навч. посібник. — К.: Олімпійська література, 2010. — 248 с.
Лях, В.И. Физическое воспитание учащихся общеобразовательной школы: состояние, перспективы и пути реорганизации / Лях В.И., Копылов Ю.А., Малыхина М.В. [и др.] // Теория и практика физ. культуры. — 1998. — № 9. — С. 49-51.
Мицкан, Б.М. Фізичний стан учнів старших класів гімназії / Б.М. Мицкан, І.В. Поташнюк // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. — 2011. — № 5. — С.63-67.
Моїсеєв, С.О. Особистісно орієнтований підхід до фізичного виховання старшокласників у навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи : автореф.дис... канд. наук: 13.00.07 / Моїсеєв Сергій Олександрович. — Дрогобич, 2009. — 22 с.
Москаленко, Н.В. Теоретико-методичні засади інноваційних технологій в системі фізичного виховання молодших школярів : автореф.дис... докт. наук ф.в.с.: 24.00.02 / Москаленко Наталія Василівна. — Київ, 2009. — 42 с.
Носко М.О., Єрмаков С.С., Гаркуша С.В. Теоретико-методичні аспекти зміцнення фізичного здоров’я учнівської та студентської молоді // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт / Черніг. нац. пед. ун-т ім. Т. Г. Шевченка. – Чернігів: Вид-во ЧДПУ, 2010. — Вип. 76. — С. 243—247.
Худолій О. М., Особливості силової підготовленості школярів старших класів / Худолій О. М., Іващенко О. В., Піменов О. О. // Теорія та методика фізичного виховання. — 2012. — №9. — С. 37—41. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2012.9.822.
Худолій О.М. Методика планування навчальної роботи з гімнастики в школі / Худолій О.М. // Теорія та методика фізичного виховання. — 2008. — № 9. — С. 19—35. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2008.9.454
Худолій О.М. Теоретичні основи планування навчальної роботи з фізичної культури в школі / Худолій О.М., Забора А.В.// Теорія і практика фізичного виховання. — 2001. — № 1.— С. 3—12. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2001.1.1
Milić, M., Milavić, B., & Grgantov, Z. (2011). Relations between sport involvement, selfesteem, sport motivation and types of computer usage in adolescents. In S. Simović (Ed.), Proceedings of 3rd International Scientific Congress «Anthropological Aspects of Sport, Physical Education and Recreation». November 2011. Banja Luka: University of Banja Luka, Faculty of Physical Education and Sport (in press).
Gert-Jan de Bruijn and Benjamin Gardner (2011) Active Commuting and Habit Strength: An Interactive and Discriminant Analyses Approach. American Journal of Health Promotion: January/February 2011, Vol. 25, No. 3, pp. e27-e36. doi: http://dx.doi.org/10.4278/ajhp.090521-QUAN-170
Lulzim, I., (2013) Discriminant analysis of morphologic and motor parameters of athlete and non athlete girl pupils of primary school on age 14 to 15 years. RIK(2012) Vol.40, No.2, pp 185-190. http://fsprm.mk/wp-content/uploads/2013/08/Pages-from-Spisanie-RIK-br.-2-2012-9.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).