Use of body-ballet in high school physical education

  • Т. М. Кравчук G.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University
  • О. С. Курочка G.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University
Keywords: body ballet, aerobics, high school, physical abilities, physical education

Abstract

Objective: to develop a method of physical education high school age girls body mass Ballet and verify its effectiveness.

Methods. To solve the problems raised in the paper, we used the following methods: study and analysis of educational, scientific and methodological literature; interviews with experts and questionnaires; pedagogical supervision; teacher testing; methods of mathematical statistics. The experiment was conducted at the high school school № 167 m. Kharkiv and lasted from September 2012 to April 2013. As researched by a pupil of high school of 15 people - and 15 control group - experimental group. Investigated the control group attended lessons of physical training conducted by the curriculum of secondary schools. For the studied experimental group were held for three months training with body-ballet.

Conclusions. The method of physical education high school age girls body mass ballet synthesizes the elements of classical dance, aerobics health yoga, and Pilates and other than sports and recreation values brings also artistic and aesthetic, which contributes to their dance, musicality, expression and creativity activity of the individual.

Organizing and conducting exercises with elements of ballet body in high school and increase the level of flexibility, strength, agility and endurance high school, which was experimentally proven in the course of our study.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Борисенков Д.Ю. Модернизация физического воспитания старшеклассниц сельских школ на основе применения степ-аэробики : автореф.дис. ... канд пед. наук : 13.00.04 / Борисенков Денис Юрьевич. — Смоленск, 2006. — 20 с.

Винник В. Д. Особливості формування інтересу та мотивації до занять фізичним вихованням / В. Д. Винник // Теорія та методика фізичного виховання. — 2010. — № 12.— С. 39-42. Режим доступу: http://tmfv.com.ua/journal/article/view/680

Іващенко О. В. Методика навчання гімнастичним вправам шкільної програми / Іващенко О.В. // Теорія та практика фізичного виховання. — 2001. — № 1. — С. 26—31. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2001.1.7

Кібальник О. Я. Застосування фітнес-технології для підвищення рухової активності та фізичної підготовленості підлітків : автореф.дис... канд. наук: 24.00.02 / Кібальник Оксана Яківна. — Львів, 2008. — 22 с.

Кравчук Т. М., Чуркін О. В. Використання вправ вольової гімнастики в процесі фізичного виховання старшокласників / Т. М. Кравчук, О. В. Чуркін //Теорія та практика фізичного виховання. — 2013. — № 1. — С. 34-39. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2013.1.1008.

Куценко И.П. Образовательно-оздоровительная модель физического воспитания девушек 10-11 классов с использованием средств аэробики : автореф.дис. ... канд пед. наук : 13.00.04 / Куценко Ирина Павловна. — Красноярск, 2007. — 20 с.

Омельченко Д. С., Кравчук Т. М. Корекція постави старшокласників засобами гантельної гімнастики / Д. С. Омельченко, Т. М. Кравчук // Теорія та практика фізичного виховання. — 2011. — № 10.— С. 10-14. Режим доступу: http://tmfv.com.ua/journal/article/view/744

Рябченко О. В., Кравчук Т. М. Використання засобів художньої гімнастики в процесі фізичного виховання старшокласниць / О. В. Рябченко, Т. М. Кравчук // Теорія та практика фізичного виховання. — 2011. — № 7.— С. 3-7. Режим доступу: http://tmfv.com.ua/journal/article/view/721

Синиця С. В. Оздоровча аеробіка. Спортивно-педагогічне вдосконалення : Навчальний посібник / С.В. Синиця, Л.Є. Шестерова. — Полтава, 2010. — 260 с.

Фокина Е.Н. Хореография в общеобразовательной школе как средство гармонизации развития личности : автореф.дис. ... канд пед. наук : 13.00.01 / Фокина Елена Николаевна. — Тюмень, 2002. — 21 с.

Фонарева Е.А. Моделирование содержания и организации спортивного образования на основе фитнес-аэробики в условиях общеобразовательной школы : автореф.дис. ... канд пед. наук : 13.00.04 / Фонарева Екатерина Александровна. — Набережные Челны, 2011. — 20 с.

Худолій О.М. Теоретичні основи планування навчальної роботи з фізичної культури в школі / Худолій О. М., Забора А. В.// Теорія та практика фізичного виховання. — 2001. — № 1.— С. 3—12. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2001.1.1

Худолій О.М. Методика планування навчальної роботи з гімнастики в школі / Худолій О.М. // Теорія та методика фізичного виховання. — 2008. — № 9. — С. 19—35. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2008.9.454

Чибисова Т.В. Построение занятий с применением различных видов оздоровительной аэробики с девушками 15-17 лет : автореф.дис. ... канд пед. наук : 13.00.04 / Чибисова Татьяна Валерьевна. — М., 2003. — 19 с.

Шевців У.С. Технологія впровадження оздоровчих видів гімнастики у фізичне виховання старшокласниць (на прикладі шейпінгу) : Дис... канд. наук: 24.00.02 / Шевців Уляна Станіславівна. — Львів, 2009. — 20 с.

Шиплина И.А. Хореография в спорте / И.А. Шипилина. — Ростов-на-Дону: «Феникс», 2004. — 285 с.

Citations

Peculiarities of Use of Dancing Exercises in Physical Education of Female High Schoolers
Кравчук Т. М. & Голівець К. М. (2015) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Modeling power fitness girls grades 6—7
Іващенко О. В., Цеслицка Мирослава, Худолій О. М. & Єрмаков С. С. (2014) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Methodological Approaches to Pedagogical Control in Physical Education of Girls Aged 12-14
Іващенко О. & Худолій О. (2016) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Published
2013-12-26
How to Cite
Кравчук, Т., & Курочка, О. (2013). Use of body-ballet in high school physical education. Teorìâ Ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ, (4), 40-47. https://doi.org/10.17309/tmfv.2013.4.1035