Use of body-ballet in high school physical education
DOI:
https://doi.org/10.17309/tmfv.2013.4.1035Keywords:
body ballet, aerobics, high school, physical abilities, physical educationAbstract
Objective: to develop a method of physical education high school age girls body mass Ballet and verify its effectiveness.
Methods. To solve the problems raised in the paper, we used the following methods: study and analysis of educational, scientific and methodological literature; interviews with experts and questionnaires; pedagogical supervision; teacher testing; methods of mathematical statistics. The experiment was conducted at the high school school № 167 m. Kharkiv and lasted from September 2012 to April 2013. As researched by a pupil of high school of 15 people - and 15 control group - experimental group. Investigated the control group attended lessons of physical training conducted by the curriculum of secondary schools. For the studied experimental group were held for three months training with body-ballet.
Conclusions. The method of physical education high school age girls body mass ballet synthesizes the elements of classical dance, aerobics health yoga, and Pilates and other than sports and recreation values brings also artistic and aesthetic, which contributes to their dance, musicality, expression and creativity activity of the individual.
Organizing and conducting exercises with elements of ballet body in high school and increase the level of flexibility, strength, agility and endurance high school, which was experimentally proven in the course of our study.
Downloads
References
Борисенков Д.Ю. Модернизация физического воспитания старшеклассниц сельских школ на основе применения степ-аэробики : автореф.дис. ... канд пед. наук : 13.00.04 / Борисенков Денис Юрьевич. — Смоленск, 2006. — 20 с.
Винник В. Д. Особливості формування інтересу та мотивації до занять фізичним вихованням / В. Д. Винник // Теорія та методика фізичного виховання. — 2010. — № 12.— С. 39-42. Режим доступу: http://tmfv.com.ua/journal/article/view/680
Іващенко О. В. Методика навчання гімнастичним вправам шкільної програми / Іващенко О.В. // Теорія та практика фізичного виховання. — 2001. — № 1. — С. 26—31. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2001.1.7
Кібальник О. Я. Застосування фітнес-технології для підвищення рухової активності та фізичної підготовленості підлітків : автореф.дис... канд. наук: 24.00.02 / Кібальник Оксана Яківна. — Львів, 2008. — 22 с.
Кравчук Т. М., Чуркін О. В. Використання вправ вольової гімнастики в процесі фізичного виховання старшокласників / Т. М. Кравчук, О. В. Чуркін //Теорія та практика фізичного виховання. — 2013. — № 1. — С. 34-39. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2013.1.1008.
Куценко И.П. Образовательно-оздоровительная модель физического воспитания девушек 10-11 классов с использованием средств аэробики : автореф.дис. ... канд пед. наук : 13.00.04 / Куценко Ирина Павловна. — Красноярск, 2007. — 20 с.
Омельченко Д. С., Кравчук Т. М. Корекція постави старшокласників засобами гантельної гімнастики / Д. С. Омельченко, Т. М. Кравчук // Теорія та практика фізичного виховання. — 2011. — № 10.— С. 10-14. Режим доступу: http://tmfv.com.ua/journal/article/view/744
Рябченко О. В., Кравчук Т. М. Використання засобів художньої гімнастики в процесі фізичного виховання старшокласниць / О. В. Рябченко, Т. М. Кравчук // Теорія та практика фізичного виховання. — 2011. — № 7.— С. 3-7. Режим доступу: http://tmfv.com.ua/journal/article/view/721
Синиця С. В. Оздоровча аеробіка. Спортивно-педагогічне вдосконалення : Навчальний посібник / С.В. Синиця, Л.Є. Шестерова. — Полтава, 2010. — 260 с.
Фокина Е.Н. Хореография в общеобразовательной школе как средство гармонизации развития личности : автореф.дис. ... канд пед. наук : 13.00.01 / Фокина Елена Николаевна. — Тюмень, 2002. — 21 с.
Фонарева Е.А. Моделирование содержания и организации спортивного образования на основе фитнес-аэробики в условиях общеобразовательной школы : автореф.дис. ... канд пед. наук : 13.00.04 / Фонарева Екатерина Александровна. — Набережные Челны, 2011. — 20 с.
Худолій О.М. Теоретичні основи планування навчальної роботи з фізичної культури в школі / Худолій О. М., Забора А. В.// Теорія та практика фізичного виховання. — 2001. — № 1.— С. 3—12. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2001.1.1
Худолій О.М. Методика планування навчальної роботи з гімнастики в школі / Худолій О.М. // Теорія та методика фізичного виховання. — 2008. — № 9. — С. 19—35. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2008.9.454
Чибисова Т.В. Построение занятий с применением различных видов оздоровительной аэробики с девушками 15-17 лет : автореф.дис. ... канд пед. наук : 13.00.04 / Чибисова Татьяна Валерьевна. — М., 2003. — 19 с.
Шевців У.С. Технологія впровадження оздоровчих видів гімнастики у фізичне виховання старшокласниць (на прикладі шейпінгу) : Дис... канд. наук: 24.00.02 / Шевців Уляна Станіславівна. — Львів, 2009. — 20 с.
Шиплина И.А. Хореография в спорте / И.А. Шипилина. — Ростов-на-Дону: «Феникс», 2004. — 285 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).