Development of Coordination Abilities in Girls of Senior School Age through Artistic Gymnastics

Authors

  • Ю. В. Голенкова G.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University
  • А. В. Галкіна G.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.17309/tmfv.2015.4.1155

Keywords:

exercises with objects, coordination abilities, female high-schoolers, physical education, artistic gymnastics

Abstract

The purpose of the research is to theoretically ground and experimentally verify the effectiveness of the effect of artistic gymnastics exercises on the development of coordination abilities of female high-schoolers.

To achieve the tasks set, the research used the following methods: study and analysis of pedagogical, scientific and methodological literature, interviews with experts, pedagogical observations, pedagogical testing, methods of mathematical statistics.

Research results. The paper grounds and experimentally verifies the effectiveness of the effect of artistic gymnastics exercises on the development of coordination abilities in female high-schoolers. It proves that the use of exercises borrowed from artistic gymnastics in physical training classes of high school (particularly: with no object (specific movements, balance, turns and jumps) and with objects (skipping rope, hoop, ball)) and of auxiliary exercises (classical choreography, ballroom and folk dances, musical-rhythmic and acrobatic exercises) helps improve the ability to feel the rhythm, movement coordination, the ability to maintain balance and spacial awareness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Бернштейн, Н.А. О ловкости и ее развитии / Н.А.Бернштейн. — М.: ФиС, 1991. — 343 с.

Іващенко О. В. Вікова динаміка функціональної, координаційної й силової підготовленості дівчат 8—9 класів / О. В. Іващенко, Т. В. Карпунець, Ю. В. Крінін // Теорія та методика фізичного виховання. — 2014. — № 1. — С. 34-42. — doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2014.1.1043

Кравчук Т.М. Методика розвитку здібності до збереження рівноваги у дітей середнього шкільного віку засобами художньої гімнастики / Т.М.Кравчук, Т.В. Литовко, В.Б. Спузяк // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: зб.наук.пр. за ред. Єрмакова С.С. — Харків: ХДАДМ, 2011. — № 12.

Кравчук Т.М. Моделювання процесу фізичної підготовки студенток факультету дошкільної освіти / Т.М. Кравчук, Н.М. Санжарова, Ю.В. Голенкова // Моделювання та інформаційні технології у фізичному вихованні і спорті: Матеріали ХІ Міжнародної наукової конференції 12 травня 2015 року, м.Львів-Харків) / Львів. держ. ун-т фіз. культури, Харк. нац. пед. ун-т ім.Г.С.Сковороди. — Харків: «ОВС», 2015. — С. 65-68.

Круцевич Т. Ю. Теорія і методика фізичного виховання : в 2 т. Т.1. Загальні основи теорії і методики фізичного виховання / Т. Ю. Круцевич. — К. : Олімпійська літ-ра, 2008. — 391 с.

Лях В.И. Совершенствуя координационные способности / В.И.Лях // Физическая культура в школе. — 1996. — №4. — С. 18 — 20.

Назаренко Л.Д. Развитие двигательно-коор­динационных качеств как фактор оздоровления детей и подростков / Л.Д. Назаренко. — М.: Теория и практика физической культуры, 2001. — 332 с.

Рябченко О.В. Використання засобів художньої гімнастики в процесі фізичного виховання старшокласниць / О.В. Рябченко, Т.М. Кравчук // Теорія та методика фізичного виховання. — 2011. — № 7. — С. 3-7.

Сергієнко Л.П. Тестування рухових здібностей школярів / Л.П.Сергієнко. — Київ: Олімпійська література, 2001. — 439 с.

Скалій Т.В. Педагогічний контроль розвитку координаційних здібностей дітей і підлітків : автореф.дис... канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.02 / Скалій Тетяна Валеріївна ; Херсонський держ. ун-т. — Херсон, 2006. — 21 с.

Художественная гимнастика / Под общ. ред. Л.А. Карпенко. — М.: Всероссийская федерация художественной гимнастики, 2003. — 423 с.

Ivashchenko O.V., Yermakova T.S., Assessment of functional, coordination and power fitness of 7-8 form boys. / Ivashchenko O.V., Yermakova T.S., // Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports. — 2015. — N 9. — Pp. 20-25. http://dx.doi.org/10.15561/18189172.2015.0903

Ivashchenko O.V., Discriminant analysis as method of pedagogic control of 9-11 forms girls’ functional and motor fitness / Ivashchenko O.V., Yermakova T.S., Cieślicka M., Muszkieta R. // Journal of Physical Education and Sport (JPES). — 2015. — Vol 15. — Issue 3. — Art 86. — Pp. 576 — 581. doi:10.7752/jpes. 2015.03086

Published

2015-12-25

How to Cite

Голенкова, Ю. В., & Галкіна, А. В. (2015). Development of Coordination Abilities in Girls of Senior School Age through Artistic Gymnastics. Physical Education Theory and Methodology, (4), 39–44. https://doi.org/10.17309/tmfv.2015.4.1155

Issue

Section

Physical Training at School

Most read articles by the same author(s)