Effect of Martial Arts on Swiftness Development in Middle-Schoolers

  • Ю. В. Голенкова G.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University
  • А. В. Скригін G.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University
Keywords: variable module, martial arts, swiftness, development, middle school, taekwondo, schoolers

Abstract

The objective of the research is to determine the effect of taekwondo means on swiftness development in middle-schoolers. To achieve the objectives set, the research used the following methods: analysis of specialized methodological and scientific literature and other sources; pedagogical experiment; pedagogical observations; testing; methods of mathematical statistics.

Conclusions: The paper grounds and develops the methods of swiftness development in middle-school pupils by taekwondo means, and experimentally verifies their effectiveness. It proves that introducing the variable module “Taekwondo” into the process of physical education of middle-schoolers can bring about improved swiftness development, in particular, such indicators as the tapping test and running in place for 5 seconds.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Зациорский В.М. Физические качества спортсмена /В.М. Зациорский. — М.: Физкультура и спорт, 1996. — 200 с.

Іващенко О. В. Особливості функціональної, координаційної й силової підготовленості юнаків 9—11 класів / О. В. Іващенко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2014. — № 1. — С. 24-33. — DOI:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2014.1.1042

Ломейко В.Ф. Развитие двигательных качеств на уроках физической культуры / В.Ф.Ломейко. — Минск,1980. — 128 с.

Огарь Г.О. Вплив швидкісно-силової спрямованості тренування юних тхеквондистів на ефективність ударних дій / Г.О. Огарь, В.І. Ласиця, В.А. Санжаров // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г.Шевченка. — Чернігів, 2013. — Вип. 112. — Т.4. — С.177—180.

Санжарова Н.М. Влив засобів тхеквондо на рівень розвитку гнучкості хлопчиків молодшого шкільного віку / Н.М. Санжарова, М. Попова // Актуальні проблеми фізкультурної освіти: Матеріали VІІI Міжнародної електронної конференції (24-25 квітня 2013 року м. Харків) / ХНПУ ім. Г.С.Сковороди. — Харків: «ОВС», 2013. — С. 38—40.

Сергієнко, Л.П. Тестування рухових здібностей школярів / Л.П.Сергієнко. — К.: Олімпійська література, 2001. — 400 с.

Шиян Б. М. Теорія і методика фізичного виховання школярів / Б. М. Шиян. – Тернопіль : Навч. книга – Богдан, 2001. — Ч.1. — 272 с.

Худолій О.М. Концептуальні підходи до моделювання процесу навчання і розвитку рухових здібностей у дітей і підлітків / О.М. Худолій, О.В. Іващенко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2013. — №2. — С. 3—16.

Худолій О. М., Особливості силової підготовленості школярів старших класів / Худолій О. М., Іващенко О. В., Піменов О. О. // Теорія та методика фізичного виховання. — 2012. — №9. — С. 37—41. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2012.9.822

Шиленко Д. Методика розвитку швидкісно-силових якостей юних самбістів / Д. Шиленко, Н. М. Санжарова // Теорія та методика фізичного виховання. — 2010. — № 11. — С. 8-10. — Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/665

Khudolii O.M. The effectiveness of development programming strength in primary school children. / Khudolii O.M., Titarenco A.A. // Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 2013, vol.7, pp. 83-88. doi:10.6084/m9.figshare.744827

Khudolii, O.M., Iermakov, S.S., Prusik, K. (2015). Classification of motor fitness of 7–9 years old boys. Journal of Physical Education and Sport, 15(2), 245–253. doi:10.7752/jpes.2015.0203

Citations

Informative Indicators of 14-15 Years’ Age Boys’ Motor Fitness
Ivashchenko Olga, Kapkan Olena, Khudolii Oleg & Yermakova Tetiana (2017) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Pedagogical Control of Motor and Functional Preparedness of Girls Aged 15-16
Іващенко О. В. (2016) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Published
2015-06-30
How to Cite
Голенкова, Ю., & Скригін, А. (2015). Effect of Martial Arts on Swiftness Development in Middle-Schoolers. Teorìâ Ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ, (2), 10-14. https://doi.org/10.17309/tmfv.2015.2.1136
Section
Physical Training at School