Effect of Martial Arts on Swiftness Development in Middle-Schoolers
Abstract
The objective of the research is to determine the effect of taekwondo means on swiftness development in middle-schoolers. To achieve the objectives set, the research used the following methods: analysis of specialized methodological and scientific literature and other sources; pedagogical experiment; pedagogical observations; testing; methods of mathematical statistics.
Conclusions: The paper grounds and develops the methods of swiftness development in middle-school pupils by taekwondo means, and experimentally verifies their effectiveness. It proves that introducing the variable module “Taekwondo” into the process of physical education of middle-schoolers can bring about improved swiftness development, in particular, such indicators as the tapping test and running in place for 5 seconds.
Downloads
References
Іващенко О. В. Особливості функціональної, координаційної й силової підготовленості юнаків 9—11 класів / О. В. Іващенко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2014. — № 1. — С. 24-33. — DOI:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2014.1.1042
Ломейко В.Ф. Развитие двигательных качеств на уроках физической культуры / В.Ф.Ломейко. — Минск,1980. — 128 с.
Огарь Г.О. Вплив швидкісно-силової спрямованості тренування юних тхеквондистів на ефективність ударних дій / Г.О. Огарь, В.І. Ласиця, В.А. Санжаров // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г.Шевченка. — Чернігів, 2013. — Вип. 112. — Т.4. — С.177—180.
Санжарова Н.М. Влив засобів тхеквондо на рівень розвитку гнучкості хлопчиків молодшого шкільного віку / Н.М. Санжарова, М. Попова // Актуальні проблеми фізкультурної освіти: Матеріали VІІI Міжнародної електронної конференції (24-25 квітня 2013 року м. Харків) / ХНПУ ім. Г.С.Сковороди. — Харків: «ОВС», 2013. — С. 38—40.
Сергієнко, Л.П. Тестування рухових здібностей школярів / Л.П.Сергієнко. — К.: Олімпійська література, 2001. — 400 с.
Шиян Б. М. Теорія і методика фізичного виховання школярів / Б. М. Шиян. – Тернопіль : Навч. книга – Богдан, 2001. — Ч.1. — 272 с.
Худолій О.М. Концептуальні підходи до моделювання процесу навчання і розвитку рухових здібностей у дітей і підлітків / О.М. Худолій, О.В. Іващенко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2013. — №2. — С. 3—16.
Худолій О. М., Особливості силової підготовленості школярів старших класів / Худолій О. М., Іващенко О. В., Піменов О. О. // Теорія та методика фізичного виховання. — 2012. — №9. — С. 37—41. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2012.9.822
Шиленко Д. Методика розвитку швидкісно-силових якостей юних самбістів / Д. Шиленко, Н. М. Санжарова // Теорія та методика фізичного виховання. — 2010. — № 11. — С. 8-10. — Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/665
Khudolii O.M. The effectiveness of development programming strength in primary school children. / Khudolii O.M., Titarenco A.A. // Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 2013, vol.7, pp. 83-88. doi:10.6084/m9.figshare.744827
Khudolii, O.M., Iermakov, S.S., Prusik, K. (2015). Classification of motor fitness of 7–9 years old boys. Journal of Physical Education and Sport, 15(2), 245–253. doi:10.7752/jpes.2015.0203
Citations
Informative Indicators of 14-15 Years’ Age Boys’ Motor Fitness
Ivashchenko Olga, Kapkan Olena, Khudolii Oleg & Yermakova Tetiana (2017) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref
Pedagogical Control of Motor and Functional Preparedness of Girls Aged 15-16
Іващенко О. В. (2016) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).