Design of process of educating to physical exercises of girls 14—15

  • О. О. Капкан Donbas state machine-building academy
Keywords: design, regressive models, physical exercises, modes of educating

Abstract

Research: aim to optimize the mode of educating to physical exercises of girls 14—15. 

For the decision of the put tasks the next methods of research: were used analysis and generalization of scientifically-methodical literature, resource of Internet, pedagogical testing, methods of the mathematical planning of experiment (FFE 22); design method. 

The plan of factor experiment gave an opportunity to study influence of amount of reiterations of exercises (Х1) and intervals of rest (Х2) on efficiency of educating to physical exercises of girls 14—15, to use the complex going near the study of objects, that assumes the simultaneous varying of a few factors with the purpose of estimation of their influence and influence of their cooperations. The simultaneous varying factors on the special program provided the study of each of them in different terms. It allowed to get more reliable conclusions, suitable to the terms that change. 

It is set that the increase of efficiency of educational process is possible on the basis of analysis of regressive models, calculation of the optimal execution of physical exercises states in the process of their educating on the lessons of physical culture of schoolchildren 14—15. 

For girls 14 on educating to physical exercises the amount of reiterations influences in a lesson, the increase of amount of reiterations to 12 times negatively influences on efficiency of process of educating. Cooperation of amount of reiterations and interval of rest influences on efficiency of process of educating, the level of educating grows in case of increase of amount of reiterations to 12 times, and interval of rest to 120 with (a headstand is by force, throwing of small ball). 

For girls 15 the amount of reiterations on a lesson and interval of rest influence on the process of educating to physical exercises, optimal terms for educating are created, if exercise recurs 6 times with the interval of rest 60 p. 

The results of analysis of variance testify that for girls 14—15 the optimal modes of educating are within the limits of 6-12 reiterations in a lesson with the intervals of rest 60—120 p. In the process of educating of girls it is 14 necessary to be oriented on the amount of reiterations in a lesson, for girls 15 - on the interval of rest.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Іващенко О.В. Методика навчання гімнастичним вправам шкільної програми / Іващенко О.В. // Теорія та практика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2001. — № 1. — С. 26—31. Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/7

Худолій О. М., Планування експерименту в дослідженні процесу підготовки юних гімнастів / Худолій О. М., Карпунець Т. В. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2002. — № 4. — С. 2—8. Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/73/76

Худолій О.М., Концептуальні підходи до розробки програми наукових досліджень у фізичному вихованні / Худолій О.М., Іващенко О.В. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2004. — № 4. — С. 2—5. Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/140

Худолей О. Н. Моделирование процесса подготовки юных гимнастов: Монография / Худолей О. Н. – Харків: «ОВС», 2005. — 336 с.

Худолій О. М. Технологія навчання гімнастичним вправам / Худолій О. М. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2009. — № 9. — С. 19—34. Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/562

Худолій О. М., Закономірності процесу навчання юних гімнастів / Худолій О. М., Єрмаков С. С. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2011. — № 5. — С. 3—18, 35—41. Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/707

Худолій О.М. Загальні основи теорії і методики фізичного виховання: Навчальний посібник. — Харків: ОВС, 2008. — 406 с.

Cieślicka M, Muszkieta R, Napierała M, Żukow W. Aktywność ruchowa młodzieży w Gnieźnie. [w:] (Red.) Marek Napierała, Radosław Muszkieta, Walery Żukow. Człowiek - rekreacja -zdrowie. WSG Bydgoszcz. 2009. 24—39.

Cieślicka M., Dix B, Napierała M., Żukow W. Physical activity of young people from the junior secondary school No. 35 in Bydgoszcz. W: Health- the proper functioning of man in all spheres of life, Vol III, Bydgoska Szkoła Wyższa, Bydgoszcz 2012, 175—189

Citations

Comparative characteristics of functional coordination and force readiness boys 8—9 grades
Іващенко О. В., Пашкевич С. А. & Крінін Ю. В. (2014) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Impact indicators functional, power and coordination of preparedness to the level of training exercise pupils of secondary school age
Партола Т. І. (2014) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Characteristics of motor abilities of middle class
Смірнова О. В. (2014) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Conceptual going near the modelign of process of educating and developing motive flairs for children and teenagers
Худолій О. М. & Іващенко О. В. (2013) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Modeling of process of educating to physical exercises of youths 14—15
Капкан О. О. (2013) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Published
2013-03-30
How to Cite
Капкан, О. (2013). Design of process of educating to physical exercises of girls 14—15. Teorìâ Ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ, (1), 16-20. https://doi.org/10.17309/tmfv.2013.1.1005