Comparative Overview of Coordination Abilities Development in Primary School Boys
DOI:
https://doi.org/10.17309/tmfv.2015.4.1153Keywords:
coordination abilities, boys, junior school pupilsAbstract
The research objective is to analyze coordination abilities development in primary school pupils.
Research methods: theoretical analysis and collation of scientific and methodological literature, pedagogical testing of coordination abilities, methods of mathematical statistics. The total number of pupils involved in the experiment is 30 children of the first-third grades.
Conclusions. Statistically significant changes in indicators of coordination abilities of boys are age-related, according to the results of the tests in “combination of movements of arms, body and legs”, “switching from one movement to another”, “vestibular stability 1 — option”, “static balance by Bondarevsky test”. Primary school age is susceptible to development of coordination abilities.
Downloads
References
Ареф’єв В.Г. Фізична культура в школі / В.Г. Ареф’єв, Г.А. Єдинак — Кам’янець-Подільський : Абетка-Нова, 2001. — 383 с.
Боген М.М. Обучение двигательным действиям. — М.: Физкультура и спорт, 1985. — 192 с.
Волков Л.В. Теория и методика детского и юношеского спорта. — К.: Олимпийская литература, 2002. — 295 с. — ISBN 966-7133-50-8
Ермаков С.С., Физическая культура — основной инструмент культуры здоровья. / С.С. Ермаков, Г.Л. Апанасенко, Т.В. Бондаренко, Прасол С. Д. // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту — 2010. — N 11. — С. 31-33.
Иващенко О.В. Нормативные показатели тренировочных нагрузок на начальном этапе подготовки юных гимнасток 6—8 лет: Автореф. дис. ... канд. пед. наук. 13.00.04 / Иващенко О.В. — М.: НИИ ФДП АПН СССР, 1988. — 17 с.
Іващенко О. В. Вікова динаміка функціональної, координаційної й силової підготовленості дівчат 8—9 класів / О. В. Іващенко, Т. В. Карпунець, Ю. В. Крінін // Теорія та методика фізичного виховання. — 2014. — № 1. — С. 34-42. — doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2014.1.1043
Круцевич Т. Ю. Контроль в физическом воспитании детей, подростков и юношей / Т. Ю. Круцевич, М. И. Воробьев. — Киев : [б. и.], 2005. — 195 с.
Лях В.И. Двигательные способности // Физическая культура в школе. — 1996. — №2. — С.2—6.
Лях В.И. Двигательные способности школьников: Основы теории и методики развития. — М.: Терра — Спорт, 2000. — 192 с.
Лях В.И. Координационные способности школьников. — Минск : Полымя, 1989. — 160 с.
Марченко С. І. Моделювання розвитку сили у школярів 2—4 класів засобами рухливих ігор / С. І. Марченко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2010. — № 2. — С. 11-15. — Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/600
Марченко С. І. Особливості розвитку координації у школярів молодших класів / С. І. Марченко, Б. А. Бережняк // Теорія та методика фізичного виховання. — 2014. — № 4. — С. 32-37. — DOI:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2014.4.1115
Марченко С. І. Оцінка фізичного розвитку хлопчиків 6—10 років у контексті сучасних завдань фізичного виховання / С. І. Марченко, В. В. Іванов // Теорія та методика фізичного виховання. — 2011. — № 8. — С. 10-13. — Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/730
Москаленко Н.В. Фізичне виховання молодших школярів / Москаленко Н.В. — Дніпропетровськ: Інновація, 2014. — 375 с.
Платонов В.М., Булатова М.М. Фізична підготовка спортсмена. — К.: Олімпійська література, 1995.
Платонов В.Н. Общая теория подготовки спортсменов в олимпийском спорте : учебник для студ. вузов физ. воспитания и спорта / В.Н. Платонов. — Киев : Олимпийская литература, 1997. — 583 с. — ISBN 966-7133-00-1
Скалій Т. В. Педагогічний контроль розвитку координаційних здібностей дітей і підлітків : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фiз. вих. і спорту : 24.00.02 „Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення” / Т. В. Скалій. — Харків, 2006. — 22 с.
Худолій О. М. Моделювання розвитку швидкісно-силових здібностей у школярів 2-4 класів засобами рухливих ігор / О. М. Худолій, С. І. Марченко // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: наукова монографія за ред. проф. Єрмакова С. С. — Харків: ХДАДМ (ХХПІ), 2007. — № 8. — С. 139 — 142.
Худолій О. М. Педагогічна практика в школі. Повідомлення ІІ / О. М. Худолій, О. В. Іващенко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2011. — № 9. — С. 19-32. — doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2011.9.740
Худолій О. М. Робоча програма з педагогічної практики в школі (ІV курс, напрям підготовки: 6.01020 Фізичне виховання) / О. М. Худолій, О. В. Іващенко, Т. В. Карпунець // Теорія та методика фізичного виховання. — 2012. — № 9. — С. 19-31. — doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2012.9.821
Худолій О. М. Технологія навчання гімнастичним вправам / О. М. Худолій // Теорія та методика фізичного виховання. — 2009. — № 8. — С. 19-34. — Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/555
Худолій О.М. Загальні основи теорії і методики фізичного виховання : навчальний посібник. — 2-е вид.,випр. — Харків: «ОВС», 2008. — 406 с.: іл. ISBN966-7858-53-7.
Худолій О.М. Теорія та методика викладання гімнастики: Навчальний посібник / Худолій О.М., Іващенко О.В. — Харків: ОВС, 2014. — 384 c.
Шлемин А.М. Формирование у детей двигательной функции //Физическая культура в школе. — 1983. — № 1. — С.13 — 14.
Ivashchenko O.V., Yermakova T.S. Structural model of in-group dynamic of 6-10 years old boys’ motor fitness. / Ivashchenko O.V., Yermakova T.S., Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports. — 2015. — N 10. — Pp 24-32. http://dx.doi.org/10.15561/18189172.2015.1004
Ivashchenko O.V., Yermakova T.S., Assessment of functional, coordination and power fitness of 7-8 form boys. / Ivashchenko O.V., Yermakova T.S., // Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports. — 2015. — N 9. — Pp. 20-25. http://dx.doi.org/10.15561/18189172.2015.0903
Khudolii O.M., Classification of motor fitness of 7-9 years old boys / Khudolii O.M., Iermakov S.S., Prusik K. // Journal of Physical Education and Sport (JPES). — 2015. — Vol 15. — Issue 2. — Art 38. — Pp. 245 - 253. doi:10.7752/jpes.2015.02038
Khudolii O.M., Factorial model of motor fitness of junior forms’ boys / Khudolii O.M., Iermakov S.S., Ananchenko K.V. // Journal of Physical Education and Sport (JPES). — 2015. — Vol 15. — Issue 3. — Art 88. — Pp. 585 - 591. doi: 10.7752/jpes.2015.03088
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).