Pedagogical Control of Motor and Functional Preparedness of Girls Aged 15-16

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17309/tmfv.2016.3.1171

Keywords:

girls, motor preparedness, functional preparedness, model, discriminant analysis

Abstract

Research objective. To improve the methods of pedagogical control of motor and functional preparedness of female high schoolers.

Materials and methods. To achieve the tasks set, the research used the following methods: analysis of scientific and methodological literature, pedagogical testing and methods of mathematical statistics of data reduction.

Statistical analysis. We used the IBM SPSS 20 program of statistical analysis to process the research materials. It calculated the following statistics for each variable: mean, standard deviations, Student's t-test criteria for independent samples. During the discriminant analysis, we created a prognostic model for belonging to a group. This model builds the discriminant function (or a set of discriminant functions in case of more than two groups) as a linear combination of predictor variables, which ensures the best division of groups.

The participants in the study were 22 girls aged 15, and 32 girls aged 16.

Research results. The canonical function obtained explains 100% of the variation of the results, and is informative for the classification of motor and functional preparedness of the girls aged 15-16. The analysis of the canonical function proves its statistical significance (λ=.489; р < .0001). The structural coefficients of the canonical discriminant function show that the levels of functional preparedness of the girls aged 15 and 16 considerably differ.

Conclusions. The girls aged 15 show better motor and functional preparedness than the girls aged 16. This indicates that the reason why the 16 year-old girls fall behind the 15 year-old girls is the decrease in physical activity at the age of 16. The levels of the functional preparedness of the girls aged 15 and those aged 16 differ significantly.

The data obtained show a prognostic significance of the discriminant function in assessing the level of motor and functional preparedness of the girls aged 15-16. The discriminant model can be used for pedagogical control of the level of motor and functional preparedness of girls aged 15-16.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Андрєєва О. В. Програмування фізкультурно-оздоровчих занять дівчат 12—13 років : автореф. дис. ... канд. наук з фіз. виховання і спорту : [спец.] 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» / Андрєєва Олена Валеріївна ; Нац. ун-т фіз. виховання і спорту України. — К., 2002. — 20 с. http://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/2241

Бальсевич В. К. Физическая активность человека / В. К. Бальсевич, В. А. Запорожанов. — К. : Здоров’я, 1987. — 224 с.

Бальсевич В.К. Онтокинезиология человека / Бальсевич В.К. — М.: Теория и практика физической культуры, 2000. — 275 с.

Бар-Ор О. Здоровье детей и двигательная активность: от физиологических основ до практического применения / Бар-Ор О., Роуланд Т. ; пер. с англ. И. Андреев. — К. : Олимп. л-ра, 2009. — 528 с.

Безверхня Г.В. Мотивація до занять фізичною культурою і спортом школярів 5—11-х класів / Безверхня Галина Василівна // Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата наук з фізичного виховання і спорту. — Львів, 2004. ­— 23 с. http://dspace.udpu.org.ua:8080/jspui/handle/6789/2060

Боднар І.Р., Андрес А.С. Тести і нормативи для експрес-контролю фізичної підготовленості і здоров’я учнів середнього шкільного віку // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. — 2016. — N4. — С. 11—16. doi: http://dx.doi.org/10.15561/18189172.2016.0402

Ведмеденко Б.Ф. Теорія і методика виховання інтересу в учнів до занять фізичною культурою / Ведмеденко Борис Федотович // Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук. У 2 частинах. Ч. 1. — Київ: Інститут проблем виховання АПН України, 2005. — 511 с.

Власов А. Системний підхід і математичне моделювання біологічних та природних об’єктів і процесів / Андрій Власов, Андрій Демічковський, Ольга Іващенко, Анатолій Лопатьєв, Мар’ян Пітин, Ярослав П’янило, Олег Худолій // Фізико-математичне моделювання та інформаційні технології. — 2016. — Вип. 23. — С. 17-28. URL: https://www.researchgate.net/publication/305914139_Sistemnij_pidhid_i_matematicne_modeluvanna_biologicnih_ta_prirodnih_ob%27ektiv_i_procesiv

Голенкова Ю. В. Вплив засобів східних єдиноборств на розвиток прудкості у школярів середніх класів / Ю. В. Голенкова, А. В. Скригін // Теорія та методика фізичного виховання. — 2015. — № 2. — С. 10-14. doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2015.2.1136

Голенкова Ю. В. Розвиток координаційних здібностей дівчат старшого шкільного віку засобами художньої гімнастики / Ю. В. Голенкова, А. В. Галкіна // Теорія та методика фізичного виховання. — 2015. — № 4. — С. 39-44. doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2015.4.1155

Дубровский В. И. Спортивная медицина: Учебник для студентов вузов, обучающихся по педагическим спеціальностям. — 3-е изд. — М. : Гуманитар. изд. центр ВЛАДОС, 2005. — 528 с.

Ермаков С.С. Физическая культура — основной инструмент культуры здоровья / С.С. Ермаков, Г.Л. Апанасенко, Т.В. Бондаренко, Прасол С. Д. // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту — 2010. — N 11. — С. 31-33. URL: http://www.sportpedagogy.org.ua/html/journal/2010-11/html-en/10isscoh.html

Єрмаков С. С. Біомеханічні моделі ударних рухів у спортивних іграх у контексті вдосконалення технічної підготовки спортсменів / Єрмаков С. С. // Теорія та методика фізичного виховання. — 2010. — №4. — C. 11–18. URL: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/616

Іващенко О. В. Порівняльна характеристика рухової підготовленості школярів 8—9 класів / О. В. Іващенко, О. А. Макарова // Теорія та методика фізичного виховання. — 2013. — № 1. — С. 40-46. doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2013.1.1009

Іващенко О. В. Вікова динаміка функціональної, координаційної й силової підготовленості дівчат 8—9 класів / О. В. Іващенко, Т. В. Карпунець, Ю. В. Крінін // Теорія та методика фізичного виховання. — 2014. — № 1. — С. 34-42. doi: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2014.1.1043

Іващенко О. В. Вікові особливості розвитку рухових здібностей у хлопців 12—14 років / О. В. Іващенко, Д. А. Спесивцев // Теорія та методика фізичного виховання. — 2015. — № 4. — С. 32-38. doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2015.4.1154

Іващенко О. В. Методика педагогічного контролю розвитку рухових здібностей у хлопців 7—9 класів / О. В. Іващенко, С. С. Єрмаков, Т. В. Карпунець, Ю. В. Крінін, С. В. Назаренко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2015. — № 1. — С. 3-15. doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2015.1.1120

Іващенко О. В. Оцінка тренувальних ефектів силових навантажень у дівчаток молодших класів / О. В. Іващенко, О. М. Худолій, А. А. Тітаренко, В. С. Скорняков // Теорія та методика фізичного виховання. — 2016. — № 1. — С. 3-15. doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2016.1.1129

Іващенко О. В. Педагогічний контроль рівня рухової підготовленості хлопчиків молодших класів / О. В. Іващенко, О. М. Худолій, С. С. Єрмаков, С. О. Черненко, А. Р. Головко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2015. — № 2. — С. 32-40. doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2015.2.1140

Іващенко О. В. Факторна модель рухової і функціональної підготовленості дівчат 15—16 років / О. В. Іващенко, А. В. Коптенков, Д. О. Прокопенков // Теорія та методика фізичного виховання. — 2015. — № 3. — С. 3-16. doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2015.3.1143

Кравчук Т. М. Особливості використання танцювальних вправ у фізичному вихованні старшокласниць / Т. М. Кравчук, К. М. Голівець // Теорія та методика фізичного виховання. — 2015. — № 4. — С. 11-16. doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2015.4.1151

Круцевич Т. Формирование мотивации к занятиям физической культуры и спортом в школьном возрасте / Круцевич Т., Безверхняя Т.,// Олімпійський спорт і спорт для всіх: проблеми здоров’я, реакції, спортивної медицини та реабілітації. ІV Міжнародний науковий конгрес. — К.: 2000. — С. 385.

Круцевич Т. Ю., Рекреація у фізичній культурі різних груп населення: Навч. посібник / Круцевич Т. Ю., Безверхня Г. В. — К.: Олімп. л-ра, 2010. — 248 с.

Круцевич Т.Ю. Контроль у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді: навч. посіб./ Т. Ю. Круцевич, В. І. Воробйов, Г. В. Безверхня. — К.: Олімп. л-ра, 2011. — 224 с.

Круцевич, Т. Ю. Управление физическим состоянием подростков в системе физического воспитания. К., 2000. — 510 с.

Линець М. М. Основи методики розвитку рухових якостей : навч. посіб. / М. М. Линець. — Л. : Штабар, 1997. — 207 с.

Лях В.И. Двигательные способности школьников: Основы теории и методики развития. — М.: Терра — Спорт, 2000. — 192 с.

Лях В.И. Тесты у физическом воспитании школьников / Лях В.И. — М.: Физкультура и спорт, 2001. — 114 с.

Марченко С. І. Особливості впливу ігрових режимів на динаміку розвитку швидкості у хлопчиків молодшого шкільного віку / С. І. Марченко, В. О. Голубов // Теорія та методика фізичного виховання. — 2015. — № 4. — С. 17-24. doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2015.4.1152

Мороз Ю. В. Особливості розвитку рухових здібностей у школярів 7—8 класів / Ю. В. Мороз // Теорія та методика фізичного виховання. — 2015. — № 3. — С. 15-31. doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2015.3.1145

Мосійчук Л.В. Формування комплексної системи навчально-тренувальних завдань у фізичному вихованні школярів (на прикладі підлітків 13-14 років) / Мосійчук Леонід Васильович // Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата наук з фізичного виховання і спорту. — Львів, 2004. — 23 с.

Петрина Л. Ставлення школярок 15-16 років до занять різними видами рухової активності / Л. Петрина // Молода спортивна наука України : зб. наук. пр. з галузі фіз. культури та спорту. — Л., 2008. — Вип. 12. — С 166—172.

Салман Х.Р. Оздоровительная физическая культура мальчиков 12-14 лет во внеурочное время / Салман Хани Румие // Автореферат диссертации на соискание научной степент кандидата наук по физическому воспитанию и спорту. — Харьков: ХГАФК, 2006. — 23 с.

Санжарова Н. М. Оптимізація фізичної підготовки учнів старших класів засобами силової аеробіки / Н. М. Санжарова, Т. М. Кропивка // Теорія та методика фізичного виховання. — 2015. — № 2. — С. 20-25. doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2015.2.1138

Санжарова Н. М. Особливості розвитку витривалості у школярів 10—11 класів / Н. М. Санжарова, М. І. Д’якова // Теорія та методика фізичного виховання. — 2015. — № 3. — С. 32-36. doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2015.3.1146

Солодовникова М. В. Особливості розвитку гнучкості у школярів середніх класів / М. В. Солодовникова // Теорія та методика фізичного виховання. — 2015. — № 3. — С. 17-24. doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2015.3.1144

Срібний Є. В. Аналіз розвитку рухових здібностей у хлопців та дівчат старших класів / Є. В. Срібний // Теорія та методика фізичного виховання. — 2016. — № 2. — С. 33-47. doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2016.2.1162

Старченко В. М. Особливості оцінки розвитку рухових здібностей хлопців 10—11 класів / В. М. Старченко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2016. — № 1. — С. 24-33. doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2016.1.1131

Худолій О. М. Дискримінантний аналіз в оцінці функціональної і рухової підготовленості дівчат старших класів / О. М. Худолій, О. В. Іващенко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2014. — № 4. — С. 12-22. doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2014.4.1113

Худолій О. М. Загальні основи теорії та методики фізичного виховання: навч. посібник / О. М. Худолій. — Харків : «ОВС», 2007. — 406 с.

Худолій О. М. Методика планування навчальної роботи з гімнастики в школі / О. М. Худолій // Теорія та методика фізичного виховання. — 2008. — № 9. — С. 19-35. doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2008.9.454

Худолій О. М. Педагогічна практика в школі. Повідомлення ІІ / О. М. Худолій, О. В. Іващенко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2011. — № 9. — С. 19-32. doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2011.9.740

Худолій О. М. Робоча програма з педагогічної практики в школі (ІV курс, напрям підготовки: 6.01020 Фізичне виховання) / О. М. Худолій, О. В. Іващенко, Т. В. Карпунець // Теорія та методика фізичного виховання. — 2012. — № 9. — С. 19-31. doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2012.9.821

Худолій О. М. Особливості формування рухових навичок у школярів молодших класів / О. М. Худолій, С. О. Черненко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2013. — № 3. — С. 13-21. doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2013.3.1021

Худолій О. М. Чинники, що впливають на ефективність навчання фізичним вправам хлопчиків молодших класів / О. М. Худолій, О. В. Іващенко, С. О. Черненко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2013. — № 1. — С. 21-26. doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2013.1.1006

Худолій О. М. Технологічні підходи до оцінки тренувальних ефектів силових навантажень у школярів молодших класів / О. М. Худолій, О. В. Іващенко, В. І. Бекетов // Теорія та методика фізичного виховання. — 2015. — № 1. — С. 16-25. doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2015.1.1121

Худолій О. М. Технологія навчання гімнастичним вправам / О. М. Худолій // Теорія та методика фізичного виховання. — 2009. — № 8. — С. 19-34. — Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/555

Худолій О.М. Моделювання процесу навчання та розвитку рухових здібностей у дітей і підлітків: Монографія / Худолій О.М., Іващенко О.В. — Харків: ОВС, 2014. — 320 c.

Худолій О.М. Основи науково-дослідної роботи у фізичному вихованні і спорті: Навчальний посібник / Худолій О.М., Іващенко О.В. — Харків: ОВС, 2014. — 320 c.

Худолій О.М. Теорія та методика викладання гімнастики: Навчальний посібник / Худолій О.М., Іващенко О.В. — Харків: ОВС, 2014. — 384 c.

Шевців У. С. Технологія впровадження оздоровчих видів гімнастики у фізичне виховання старшокласниць (на прикладі шейпінгу) / Шевців Уляна Станіславівна // Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата наук з фізичного виховання і спорту. — Львів, 2009. — 23 с. http://3w.ldufk.edu.ua/files/avtoreferaty/2009/shevtsiv_u_s.pdf

Adashevskiy, V. M., Iermakov, S. S., Firsova Iu.Iu. (2013). Physical mathematical modelling of difficult elements of acrobatic rockand-roll. / Adashevskiy, V. M., & Iermakov, S. S. // Physical Education of Students. — 2013. — № 3. — P. 3-10. URL: http://www.sportedu.org.ua/html/journal/2013-N3/13avmarr.pdf

Cieślicka M., Napierała M. (2009). The somatic build of lightweight rowers. Medical and Biological Sciences, 23(3), 33—38. URL: https://www.cm.umk.pl/en/images/medical/medical_23_3.pdf

Cieślicka M., Napierała M., Zukow W. (2012). State building somatic and motor abilities in kids practicing tennis on prebasic training. Health - the proper functioning of man in all spheres of life. Bydgoszcz school higher, Bydgoszcz, 173—184. URL: https://www.researchgate.net/publication/264787629_State_building_somatic_and_motor_abilities_in_kids_practicing_tennis_on_prebasic_training

Cieslicka Mirosława, Słowiński Mariusz (2012). Training loads of female canoeing youth national team in sprint competitions. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 12, 149-157. URL: http://www.sportpedagogy.org.ua/html/journal/2012-12/html-en/12cimtsc.html

Dorita Du Toit, Anita E. Pienaar & Leani Truter (2011). Relationship between physical fitness and academic performance in south african children. Sajr sper, 33(3), 23-35.

Geoffrey D. Broadhead And Gabie E. Church (1982) Discriminant analysis of gross and fine motor proficiency data. Perceptual and Motor Skills: Volume 55, Issue , pp. 547-552. doi: http://dx.doi.org/10.2466/pms.1982.55.2.547

Gert-Jan de Bruijn & Benjamin Gardner (2011). Active Commuting and Habit Strength: An Interactive and Discriminant Analyses Approach. American Journal of Health Promotion: January/February 2011, Vol. 25, No. 3, pp. e27-e36. doi: http://dx.doi.org/10.4278/ajhp.090521-QUAN-170

Ivashchenko O.V., Discriminant analysis as method of pedagogic control of 9-11 forms girls’ functional and motor fitness / Ivashchenko O.V., Yermakova T.S., Cieślicka M., Muszkieta R. // Journal of Physical Education and Sport (JPES). — 2015. — Vol 15. — Issue 3. — Art 86. — Pp. 576 – 581. doi: http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2015.03086

Ivashchenko O.V., Discriminant analysis in classification of motor fitness of 9-11 forms’ juniors / Ivashchenko O.V., Yermakova T.S., Cieślicka M., Śukowska H. // Journal of Physical Education and Sport (JPES). — 2015. — Vol 15. — Issue 2. — Art 37. — Pp. 238 – 244. doi: http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2015.02037

Ivashchenko O.V., Simulation as method of classification of 7-9th form boy pupils’ motor fitness / Ivashchenko O.V., Khudolii O.M., Yermakova T.S., Pilewska Wiesława, Muszkieta Radosław, Stankiewicz Błazej // Journal of Physical Education and Sport (JPES). — 2015. — Vol 15. — Issue 1. — Pp 142-147. doi: http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2015.01023

Ivashchenko O.V., Yermakova T.S. Structural model of in-group dynamic of 6-10 years old boys’ motor fitness. / Ivashchenko O.V., Yermakova T.S., Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports. — 2015. — N 10. — Pp 24-32. http://dx.doi.org/10.15561/18189172.2015.1004

Ivashchenko O.V., Yermakova T.S., Assessment of functional, coordination and power fitness of 7-8 form boys. / Ivashchenko O.V., Yermakova T.S., // Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports. — 2015. — N 9. — Pp. 20-25. http://dx.doi.org/10.15561/18189172.2015.0903

Ivashchenko Olga. Factorial and discriminant analysis as methodological basis of pedagogic control over motor and functional fitness of 14–16 year old girls / Olga Ivashchenko, Oleg Khudolii, Tetiana Yermakova , Sergii Iermakov, Mykola Nosko, Yuliya Nosko // Journal of Physical Education and Sport (JPES). — 2016. — Vol 16. — Issue 2. — Art 68. — Pp. 442 – 451. doi: http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2016.02068

Kashuba V.O., Goncharova N.N., Butenko H.О. Effectiveness of health tourism application as the basis of health related recreational technology in primary school pupils’ physical education. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 2016;2:19– 25. doi: http://dx.doi.org/10.15561/18189172.2016.0203

Khudolii O.M., Classification of motor fitness of 7-9 years old boys / Khudolii O.M., Iermakov S.S., Prusik K. // Journal of Physical Education and Sport (JPES). — 2015. — Vol 15. — Issue 2. — Art 38. — Pp. 245 - 253. doi: http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2015.02038

Khudolii O.M., Factorial model of motor fitness of junior forms’ boys / Khudolii O.M., Iermakov S.S., Ananchenko K.V. // Journal of Physical Education and Sport (JPES). — 2015. — Vol 15. — Issue 3. — Art 88. — Pp. 585 - 591. doi: http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2015.03088

Khudolii O.M., The effectiveness of development programming strength in primary school children / Khudolii O.M., Titarenco A.A. // Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 2013, vol.7, pp. 83-88. URL: http://www.sportpedagogy.org.ua/html/journal/2013-07/html-en/13hompsc.html

Kretschmann Rolf. Comparison of 9th grade students’physical activity levels during recess and regular class periods using objective measurement. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 2016;4:59–63. doi: http://dx.doi.org/10.15561/18189172.2016.0409

Lulzim, I., (2013) Discriminant analysis of morphologic and motor parameters of athlete and non athlete girl pupils of primary school on age 14 to 15 years. RIK(2012) Vol.40, No.2, pp 185-190. URL: http://fsprm.mk/wp-content/uploads/2013/08/Pages-from-Spisanie-RIK-br.-2-2012-9.pdf

Milić, M., Milavić, B., & Grgantov, Z. (2011). Relations between sport involvement, selfesteem, sport motivation and types of computer usage in adolescents. In S. Simović (Ed.), Proceedings of 3rd International Scientific Congress «Anthropological Aspects of Sport, Physical Education and Recreation». November 2011. Banja Luka: University of Banja Luka, Faculty of Physical Education and Sport (in press)

Published

2016-09-30

How to Cite

Іващенко, О. В. (2016). Pedagogical Control of Motor and Functional Preparedness of Girls Aged 15-16. Physical Education Theory and Methodology, (3), 36–50. https://doi.org/10.17309/tmfv.2016.3.1171

Issue

Section

Physical Training at School

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 > >>