Comparative description of motive preparedness of schoolchildren is 8—9 classes
DOI:
https://doi.org/10.17309/tmfv.2013.1.1009Keywords:
motive capabilities, motive preparedness, testing, schoolchildrenAbstract
Aim of work — to define 8—9 classes to the feature of motive preparedness of schoolchildren. For the decision of the put tasks the next methods of research: were used theoretical analysis and generalization of scientific and methodical literature, pedagogical supervisions, testing, methods of mathematical statistics.
Conclusions. Level of functional preparedness of schoolchildren 8—9 classes are estimated as middle. Mean values of testing results can be reference-points for self-perfection of motive preparedness of schoolchildren of eighth and ninth classes.
Research results testify that under act of engaging in physical exercises the indexes of static and speed force became better in the students of middle classes.
The system of motive preparation will be effective only then, when an educational process will be built on the basis of conformities to law of development of organism and correctly neat facilities and methods of educating.
Downloads
References
Денисенко Н., Особливості рівня здоров’я, фізичної підготовки, самопочуття та ведення здорового способу життя в учнів загальноосвітніх шкіл і гімназій / Денисенко Н., Педик Л., Фукс Л., Чижик В. // Теорія і методика фізичного виховання і спорту. — 2007. — №3. — С. 44—46.
Дубровский А.В. Понятие «Физическая готовность» в структуре общей готовности человека к профессиональной деятельности / Дубровский А.В. // Теория и практика физической культуры. — 2002. — №3. — С. 40—42.
Круцевич Т., Формирование мотивации к занятиям физической культуры и спортом в школьном возрасте / Круцевич Т., Безверхняя Т. // Олімпійський спорт і спорт для всіх: проблеми здоров’я, реакції, спортивної медицини та реабілітації. ІV Міжнародний науковий конгрес. — К.: 2000. — С. 385.
Сергієнко Л.П. Практикум з теорії і методики фізичного виховання: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів фізичного виховання і спорту. — Харків: «ОВС», 2007. — 271 с.
Холодов Ж. К. Теория и методика физического воспитания и спорта: учеб. Пособие для студ. высш. учеб. Заведений / Ж. К. Холодов, В. С. Кузнецов. — 6-изд., стер. — М.: Издательский центр «Академия», 2008. — С. 103—121.
Худолій О.М. Методика планування навчальної роботи з гімнастики в школі / Худолій О.М. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2008. — № 9. — С. 19—35. Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/issue/view/47
Худолій О.М. Загальні основи теорії і методики фізичного виховання : Навчальний посібник. — 2-ге вид., випр. — Харків: «ОВС», 2008. — 406 с.: ил.
Худолій О. М., Педагогічна практика в школі. Повідомлення ІІ / Худолій О. М., Іващенко О.В. //Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2011. — № 9. — С. 19—32. Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/issue/view/83.
Худолій О. М., Особливості силової підготовленості школярів старших класів / Худолій О. М., Іващенко О. В., Піменов О. О. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2012. — №9. — С. 37—41. Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/issue/view/95.
Шиян Б.М. Теорія і методика фізичного виховання школярів. Частина 1 / Б. Шиян. — Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2001. — С. 211—213.
Cieślicka M, Muszkieta R, Napierała M, Żukow W. Aktywność ruchowa młodzieży w Gnieźnie. [w:] (Red.) Marek Napierała, Radosław Muszkieta, Walery Żukow. Człowiek - rekreacja - zdrowie. WSG Bydgoszcz. 2009. 24—39.
Cieślicka M., Dix B, Napierała M., Żukow W. Physical activity of young people from the junior secondary school No. 35 in Bydgoszcz. W: Health- the proper functioning of man in all spheres of life, Vol III, Bydgoska Szkoła Wyższa, Bydgoszcz 2012, 175—189
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).