Effect of Kettlebell Lifting on Physical Condition of Future Mechanical Engineers
Abstract
The objective of the paper is to study the effect of exercises with kettlebell lifting elements on the physical condition of future mechanical engineers.
Materials and methods. To address the tasks set, the study used the following research methods: theoretical analysis and collation of literary sources; implementation of a pilot program of physical education through kettlebell lifting in higher agricultural educational institutions; methods of mathematical statistics.
Research results. The paper focuses on the relevant issue of theoretical and methodological support of the process of improving students' physical condition. The study has determined the effect of kettlebell lifting on the physical condition of the future mechanical engineers involved in maintenance and repair of agricultural equipment and machinery. Kettlebell lifting proves to provide good physical training, has a positive effect on the human body, and strengthens health in general. The research conducted gave grounds to determine that the level of the physical condition of the test group students is satisfactory on all indicators. This meets the requirements set before the future specialists.
Conclusions. The study of the effectiveness of kettlebell lifting influence on the physical condition of the test group students yielded positive results. As a result, the training improves the performance of the students’ respiratory and cardiovascular systems, decreases their heart rate and blood pressure, enhances economization of the body systems performance at rest and at load, boosts the reserve capacity of these systems, reduces the recovery period after load, and improves the metabolic processes, which contributes to enhancing the organism tolerance to the unfavorable factors of the profession-related activity.
Downloads
References
/References
Pylypey, L. P. (2009). Profesiyno-prykladna fizychna pidhotovka studentiv: monohrafiya. Sumy : DVNZ «UABS NBU», 39.
Pichuhin, M.F. (2011). Hyr’ovyy sport: navch. posib. Zhytomyr: ZhVI NAU, 880.
Prontenko, K. V. (2009). Udoskonalennya fizychnoyi pidhotovlenosti kursantiv operators’kykh spetsial’nostey zasobamy hyr’ovoho sportu na etapi pervynnoho navchannya : dys. kand. ped. nauk z fizychnoho vykhovannya i sportu: 24.00.02. L’vivs’kyy derzhavnyy universytet fizychnoyi kul’tury: L’viv, 20.
Raevskij, R.T., & Kanishevskij, S.M. (2010). Professional’no-prikladnaja fizicheskaja podgotovka studentov vysshih uchebnyh zavidenij: ucheb.- metod. posobie. O.: Nauka i tehnika, 380.
Rayevs’kyy, R. T., & Khalaydzhy, S. V. (2007). Profesiyno oriyentovane fizychne vykhovannya studentiv enerhetychnykh spetsial’nostey. Teoria ta metodika fizicnogo vihovanna [Theory and methods of the physical education], (3), 36-37. — Rezhym dostupu: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/292
Hajrulin, R.A., Romashin, Ju.A., & Gorshenin, A.P. (2004). Girevoj sport. Kazan’ : OOO «Centr operativnoj pechati», 96.
Khudolii, O. M., & Ivashchenko, O. V. (2014). Teoriya i metodyka vykladannya himnastyky: Navchal’nyy posibnyk. Kharkiv: “OVS”, 384.
Пилипей Л. П. Професійно-прикладна фізична підготовка студентів: монографія / Л. П. Пилипей. — Суми : ДВНЗ «УАБС НБУ», 2009. — 39 с.
Пічугін М.Ф. Гирьовий спорт: навч. посіб. / М.Ф. Пічугін, Г.П. Грибан, В.М. Романчук [та ін.]; за ред. Г.П. Грибана. — Житомир: ЖВІ НАУ, 2011. — 880 с.
Пронтенко К. В. Удосконалення фізичної підготовленості курсантів операторських спеціальностей засобами гирьового спорту на етапі первинного навчання : дис. канд. пед. наук з фізичного виховання і спорту: 24.00.02 / Пронтенко Костянтин Віталійович. — Львівський державний університет фізичної культури: Львів: 2009. — 20 с.
Раевский Р.Т., Канишевский С.М. Профессионально-прикладная физическая подготовка студентов высших учебных завидений: учеб.- метод. пособие — О.: Наука и техника, 2010. — 380 с.
Раєвський Р. Т. Професійно орієнтоване фізичне виховання студентів енергетичних спеціальностей / Р. Т. Раєвський, С. В. Халайджи // Теорія та методика фізичного виховання. — 2007. — № 3. — С. 36-37. — Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/292
Хайрулин Р.А. Гиревой спорт / Р.А. Хайрулин, Ю.А. Ромашин, А.П. Горшенин. — Казань : ООО «Центр оперативной печати», 2004. — 96 с.
Худолій, О. М., Іващенко, О. В. Теорія і методика викладання гімнастики: Навчальний посібник. — Т. 1. — Харків: «ОВС», 2014. — 384 c.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).