Influence of Students’ Mental and Physical Performance on Development of Technical and Tactical Skills in Fencing
Abstract
Study objective: to reveal the relations between the indicators of physical and mental performance and the development of technical and tactical skills in fencers, to determine the significant criteria and tests for selecting students for health-improving and sports fencing groups.
Methods: study and analysis of literature; pedagogical observations; physiological methods (physical performance by the Harvard step test with HSTI (Harvard step test Index) calculation, mental performance by the correction tables, special exercises to assess fencers’ technical and tactical skills); statistical methods. The reference group students (9 female fencers) had five workouts a week, the students (13 female students) of test group 1 (TG1) had 2 hours of physical training per week, the TG2 and TG3 (8 and 10 female students respectively) had 4 hours of fencing workouts per week. The TG2 had 4 months of fencing experience, and TG3 had one year and 4 months thereof.
Results. The reciprocal effects of the performance indicators and the correlation between
the indicators of technical and tactical skills of the student fencers allowed to establish the informative value of individual indicators for quality selection of students for the fencing group. The Harvard step test index and the standardized number of errors of the correction test can serve as the prognostic criteria for developing technical and tactical skills in student fencing.
Downloads
References
/References
Kryventsova, I.V. (2010). Pourochna prohrama navchal’noho kursu «Fekhtuvannya». Teoria ta metodika fizicnogo vihovanna [Theory and methods of the physical education], (2), 19-28. Rezhym dostupu: http://www.tmfv.com.ua/journal/issue/view/64
Kryventsova, I.V., Klymenchenko, V.H., & Odokiyenko, I.I. (2011). Osoblyvosti metodyky vykladannya fekhtuvannya studentam pedahohichnoho VNZ. Teoria ta metodika fizicnogo vihovanna [Theory and methods of the physical education], (11), 14-18. Rezhym dostupu: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/751
Khimich, I. Yu. (2014). Sutnist’ ta rol’ innovatsiynykh tekhnolohiy u fizychnomu vykhovanni studentiv. Naukovyy chasopys Natsional’noho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriya 15: Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoyi kul’tury (fizychna kul’tura i sport): zbirnyk naukovykh prats’, (45) 14, 469-473.
Kamayev, O. I. & Andriyenko, H. M. (2003). Suchasni vymohy i shlyakhy udoskonalennya protsesu pidhotovky fakhivtsiv iz fizychnoho vykhovannya ta sportu. Teoria ta metodika fizicnogo vihovanna [Theory and methods of the physical education], (1), 2-3. Rezhym dostupu: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/81
Halizdra, A. A. (2004). Kharakterystyka faktoriv, shcho vplyvayut’ na zdorov»ya studentiv vyshchykh navchal’nykh zakladiv. Teoria ta metodika fizicnogo vihovanna [Theory and methods of the physical education], (3), 41-43. Rezhym dostupu: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/138
Basch, C.E. (2010). Healthier Students Are Better Learners: A Missing Link in Efforts to Close the Achievement Gap. New York: New York. Columbia University. Режим доступу: http:// www.equitycampaign.org/i/a/document/12557_ EquityMattersVol6_Web03082010.pdf. Accessed February 26, 2014.
Rogers, Ed (2013). Advanced Fencing Techniques: Discussions with Bert Bracewell. Publisher: Crowood, Format: eBook. Rezhym dostupu: http://www.crowood.com
Кривенцова І.В. Поурочна програма навчального курсу «Фехтування» / І.В. Кривенцова // Теорія та методика фізичного виховання. — 2010. — № 2. — С. 19—28. Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/issue/view/64
Кривенцова І.В. Особливості методики викладання фехтування студентам педагогічного ВНЗ / І.В. Кривенцова, В.Г. Клименченко, І.І. Одокієнко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2011. — № 11. — С. 14—18. Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/751
Хіміч І. Ю. Сутність та роль інноваційних технологій у фізичному вихованні студентів / І. Ю. Хіміч // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт): збірник наукових праць / МОН України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. — К.: НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2014. — Вип. 3К (45) 14. — С. 469-473.
Камаєв О. І. Сучасні вимоги і шляхи удосконалення процесу підготовки фахівців із фізичного виховання та спорту / О. І. Камаєв, Г. М. Андрієнко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2003. — № 1. — С. 2-3. — Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/81
Галіздра А. А. Характеристика факторів, що впливають на здоров’я студентів вищих навчальних закладів / А. А. Галіздра // Теорія та методика фізичного виховання. — 2004. — № 3. — С. 41-43. — Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/138
Basch CE. Healthier Students Are Better Learners: A Missing Link in Efforts to Close the Achievement Gap. New York: New York. Columbia University; 2010. Режим доступу: http:// www.equitycampaign.org/i/a/document/12557_ EquityMattersVol6_Web03082010.pdf. Accessed February 26, 2014.
Rogers Ed Advanced Fencing Techniques: Discussions with Bert Bracewell / Ed Rogers. — Publisher: Crowood, 2013. — Format: eBook. — Режим доступу: http://www.crowood.com
Citations
Peculiarities of Fencers’ Recovery in Pre-Сompetition Period When Using Foam Roller Massage
Kriventsova I. V. & Pashkevych S. A. (2019) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).