Evaluation of the level of physical preparation of pupils of Junior secondary school

  • В. В. Спіцин G.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University
Keywords: tool, physical training, physical culture, physical education, lesson

Abstract

The article analyzes the problem of system management estimates the level of physical preparedness of children of primary school age. It is established that the correct assessment of the level of physical fitness is one of the important factors increasing the efficiency of management of process of physical training of students of secondary schools, starting from the first grade. Analysis of results of investigation shows, that systematic monitoring of motor preparedness of each individual student, allows the teacher of physical culture monitor the development of motor skills and skills of the pupils identify lagging, and based on a differentiated approach, with special educational impacts, to achieve a desired effect in solving the problems of physical education of children of younger school age.

The teacher of physical culture secondary school, in the course of his career, carrying out systematic pedagogical monitoring of the motor skills of pupils and conducting analysis of the control results, knowing dynamics of development of main motor skills, can efficiently manage the process of the physical training of students, starting from the first grade.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Вільчковський Е.С. Система фізичного виховання молодших школярів. Навчально-методичний посібник. — К.: ІЗМН, 1998. — 232 с.

Волков Л.В. Физические способности детей и подростков. — Киев: Здоров’я, 1981. — 76 с.

Гужаловский А.А. Развитие двигательных качеств у школьников. — Мн.: Нар. асвета, 1978. — 88 с.

Круцевич Т.Ю. Навчальна програма з фізичної культури для загальноосвітніх навчальних закладів. 1–4 класи [Електронний ресурс] / Т.Ю. Круцевич,  Л.М. Кузьомко, С.Г. Приймак, П.Б. Кондратенко. — К., 2012. — Режим доступу: http://fizkulturamo.at.ua/load/programmy_po_fizkulture/mladshaja_shkola/1_4_klasi_zagalnoosvitnikh_navchalnikh_zakladiv/9-1-0-66

Кузнецова З.И. Как вести контроль за двигательной подготовленностью школьников // Физкультура в школе. — 2000. — № 1. — 72 с.
Кузьомко Л.М. Фізична підготовленість учнів загальноосвітніх шкіл [Електронний ресурс] / Л.М. Кузьомко, С.Г. Приймак, П.Б. Кондратенко. — Режим доступу: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/ppmb/texts/2007-08/07klmuos.pdf.

Леськів А.Д. Форми і засоби фізичного виховання молодших школярів: Методичний посібник / Леськів А.Д., Андрощук Н.В., Мехоношин С.О., Дзюбановський А.Б. — Тернопіль “Астон”, 1997. — 108 с.

Лях В.И. Тесты в физическом воспитании школьников: Пособие для учителя. — М., ООО «Фирма-издательство ACT», 1998. — 54 с.

Матвеев Л.П. Теория и методика физической культуры: Учебник для высших специальных физкультурных учебных заведений. − СПб.: Изд-во «Лань», М.: ООО Изд-во «Омега-Л», 2004 − 160 с.

Сухарев А.Г. Состояние здоровья школьников и факторы его формирования /А.Г. Сухарев // Гигиена и санитария. — 1982. — №5. — С.70-72.

Худолій О.М., Чинники, що впливають на ефективність навчання фізичним вправам хлопчиків молодших класів / Худолій О.М., Іващенко О.В., Черненко С.О. // Теорія та методика фізичного виховання. — 2013. — № 1. — С. 21-26. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2013.1.1006

Худолій О. М. Технологія навчання гімнастичним вправам / О. М. Худолій // Теорія та методика фізичного виховання. — 2009. — № 9. — С. 19-34. — DOI:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2009.9.562

Худолій О.М., Концептуальні підходи до моделювання процесу навчання і розвитку рухових здібностей у дітей і підлітків / Худолій О.М., Іващенко О.В. // Теорія та методика фізичного виховання. — 2013. — № 2. — С. 3-16. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2013.2.1012

Худолій О.М. Моделювання процесу навчання та розвитку рухових здібностей у дітей і підлітків: Монографія / Худолій О.М., Іващенко О.В. — Харків: ОВС, 2014. — 320 c.
Цвек С.Ф. Фізичне виховання молодших школярів. — К: “Радянська школа”, 1986. — 123 с.

Шиян Б.М. Теорія і методика фізичного виховання школярів: підручник: в 2ч. / Б.М. Шиян.- Тернопіль: Навчальна книга-Богдан, 2002. — Ч.1. — 272 с.

Citations

Methodology of Conducting Physical Training Classes for Primary Schoolers with Impaired Posture
Спіцин В. В. (2016) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Published
2014-12-06
How to Cite
Спіцин, В. (2014). Evaluation of the level of physical preparation of pupils of Junior secondary school. Teorìâ Ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ, (4), 38-44. https://doi.org/10.17309/tmfv.2014.4.1116
Section
Physical Training at School