Features of developing motive flairs for boys 6—7 classes

  • І. Є. Соляник G.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University
Keywords: motive capabilities, schoolchildren of middle classes, features of development, testing

Abstract

Research aim — to define age-related features of developing motive flairs for boys 6—7 classes. Research methods. In-process used: theoretical analysis of literary data, pedagogical testing, methods of mathematical statistics.

Conclusions. Level of motive and functional preparedness of boys 6—7 classes are estimated below the average. The results of cross-correlation analysis testify to the necessity of the accented development of relative force for the boys of sixth class and improvement functional to preparedness boys of seventh class. 

The worked out standard scale of estimation gives an opportunity to define the level of preparedness of schoolchildren and weak results in separate test exercises, to orientate personally each on self-perfection of motive preparedness.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Бальсевич В. К. Онтокинезиология человека / Бальсевич В.К. — М.: Теория и практика физической культуры, 2000. — 275 с.

Бариляка І. Р., Фізичний розвиток дітей різних регіонів України / Бариляка І. Р., Полька Н. С. — Тернопіль: Укрмедкнига, 2000. — Вип. 1. — 280 с.

Волков Л. В. Физическое воспитание учащихся / Волков Л. В. — К.: Радянська школа, 1988. — 184 с.

Глазирін І. Д. Основи диференційного фізичного виховання / Глазирін І. Д. — Черкаси: Відлуння плюс, 2003. — С. 103—151.

Круцевич Т. Ю. Дифференцированный подход к физическому воспитанию школьников в связи с особенностями высшей нервной деятельности / Т. Ю. Круцевич // Вопросы дифференцирован- ного физического воспитания детей и подростков. — Киев : КГИФК, — 1981. — 196 с.

Круцевич Т. Ю., Безверхня Г. В. Рекреація у фізичній культурі різних груп населення: навч.посібник / Т. Ю. Круцевич, Г. В. Безверхня. — К.: Олімп. л-ра, 2010. — 248 с.

Куц А. С. Модельные показатели физического развития и физической подготовленности на- селения Центральной Украины / А. С. Куц. — К. : Искра, 1993. — 256 с.

Москаленко Н. В. Система управления физкультурно-оздоровительной работы в условиях общеобразовательной школы / Н. В. Москаленко // Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : зб. наук. праць. — Луцьк, 1999. — С. 55-57.

Романенко В. А. Диагностика двигательных способностей / В. А. Романенко. — Донецк: Изд-во ДонНУ, 2005. — 290 с.

Ходунова М. І. Самостійні заняття з фізичної культури у старших класах // Теорія та методика фізичного виховання. — Х.: ОВС, 2011. — № 11. — С. 15—18, 35. Режим доступу: http://tmfv.com.ua/journal/issue/view/84

Худолій О. М. Загальні основи теорії і методики фізичного виховання: Навч. посібник / Худолій О. М. — 2-е вид., випр. — Харків: «ОВС», 2008. — 408 с.: іл.

Худолій О. М., Біологічні, психолого-педагогічні закономірності рухової діяльності людини. Доповідь І. / Худолій О. М. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2010. — № 4. — С. 19—34. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2010.4.617

Худолій О. М., Біологічні, психолого-педагогічні закономірності рухової діяльності людини. Доповідь ІІ. / Худолій О. М. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2010. — № 5. — С. 19—27. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2010.5.624

Худолій О. М., Закономірності розвитку силових здібностей у фізичному вихованні і спорті. Повідомлення І / Худолій О. М.// Теорія та методика фізичного виховання. — Х.: ОВС, 2011. — № 1. — С. 19—34. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2011.1.683

Худолій О. М., Закономірності розвитку силових здібностей у фізичному вихованні і спорті. Повідомлення ІI / Худолій О. М.// Теорія та методика фізичного виховання. — Х.: ОВС, 2011. — № 2. — С. 19—34. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2011.2.690

Худолій О.М., Педагогічна практика в школі. Повідомлення ІІ / Худолій О. М., Іващенко О. В. // Теорія та методика фізичного виховання. — Х.: ОВС, 2011. — № 9. — С. 19—32. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2011.9.740

Худолій О. М., Особливості силової підготовленості школярів старших класів / Худолій О. М. , Іващенко О. В., Піменов О. О. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2012. — № 9. — С. 37—41. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2012.9.822

Худолій О. М., Робоча програма з педагогічної практики в школі (ІV курс, напрям підготовки: 6.01020 Фізичне виховання) / Худолій О. М., Іващенко О. В., Карпунець Т. В. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2012. — № 9. — С. 19—31. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2012.9.821

Худолій О.М., Концептуальні підходи до моделювання процесу навчання і розвитку рухових здібностей у дітей і підлітків / Худолій О.М., Іващенко О.В. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2013. — № 2. — С. 3—16. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2013.2.1012

Шиян Б. М. Теорія і методика фізичного виховання школярів : [підручник для студ. вищ.навч. закладів] / Б. М. Шиян. — Тернопіль : Навчальна книга — Богдан, 2003. — Ч. 1. — 271 с

Шиян Б. М. Теорія і методика фізичного виховання школярів: [підручник для студ. вищ. навч. закладів] / Б. М. Шиян. — Тернопіль : Навчальна книга — Богдан, 2003. — Ч. 2. — С. 113­—125.

Citations

Characteristics of motor abilities of middle class
Смірнова О. В. (2014) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Peculiarities of Evaluation of Motor Abilities Development in 10th-11th-Grade Boys
Старченко В. М. (2016) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Comparative characteristics of functional coordination and force readiness boys 8—9 grades
Іващенко О. В., Пашкевич С. А. & Крінін Ю. В. (2014) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Impact indicators functional, power and coordination of preparedness to the level of training exercise pupils of secondary school age
Партола Т. І. (2014) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Comparative characteristics of Coordination fitness and power of middle class
Іващенко О. В. & Шепеленко Г. П. (2014) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Methodological Approaches to Pedagogical Control in Physical Education of Girls Aged 12-14
Іващенко О. & Худолій О. (2016) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Published
2013-09-30
How to Cite
Соляник, І. (2013). Features of developing motive flairs for boys 6—7 classes. Teorìâ Ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ, (3), 22-31. https://doi.org/10.17309/tmfv.2013.3.1022