Determining Purpose of Academic Discipline “Physical Education” for Future Teachers
Abstract
The research objective is to determine the purpose of physical education in pedagogical higher educational institutions.
Materials and methods. The research used: theoretical analysis and collation of scientific literature; study of guidelines and documents regulating the process of organizing and conducting the discipline “Physical Education” in a higher educational institution; questionnaires. The participants of the experiment were 60 first-year students (enrolled in 2015-2016) of the School of Ukrainian Language and Literature of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University.
Research results. The analysis of the questionnaires revealed low rates of motivational variants in the choice of the sports section related to the future profession. The research specified the purpose of the discipline “Physical Education” in a pedagogical higher educational institution, and defined the health-preserving competence.
Conclusions. The specific nature of the pedagogical profession requires that future teachers acquire the health-preserving competence within the discipline “Physical Education”, namely, the ability to maintain a general level of physical health needed to conduct social and professional activity.
Downloads
References
/References
Bobryts’ka, V. (2002). Yak zberehty psykhichne zdorov”ya, Porady dlya vchytelya [Dyrektor shkoly]. 8-10.
Volkov, V. Yu. (2001). Komp’yuternye tekhnologii v fizicheskoy kul’ture, ozdorovitel’noy deyatel’nosti i obrazovatel’nom protsesse. Teoriya i praktika fizicheskoy kul’tury, (4–5), 60–63, 56–61.
Hluzman, A. V. (2001). Unyversytet·skoe pedahohycheskoe obrazovanye: osnovnыe polozhenyya kontseptsyy. Problemy suchasnoyi pedahohichnoyi osvity. [Pedahohika i psykholohiya]. K, Ped. presa, 3, 1, 9–14.
Drachuk, A. I. (2001). Optymizatsiya fizychnoho vykhovannya studentiv vyshchykh navchal’nykh zakladiv osvity humanitarnoho profilyu [Optimization of physical education university students of humanities education]. L’viv, LDIFK, 20.
Zakon Ukrayiny. Pro zahal’nu serednyu osvitu, 651-XIV, iz zminamy vid 4 chervnya 2008 r ‒ rezhym dostupu: www.osvita.org.ua Zakonodavstvo.
Klymov,. E. A. (2003). Put’ v professyonalyzm [Psykholohycheskyy vz·hlyad]. Moskva, Flynta, 320.
Kotov, Ye. O. (2003). Pidhotovka studentiv vyshchykh zakladiv osvity do samostiynykh zanyat’ fizychnymy vpravamy [The students of higher education institutions to exercise self]. Kharkiv, KhDAFK, 20.
Loshyts’ka, T. I. (2005). Analiz funktsional’noho stanu sertsevo-sudynnoyi ta dykhal’noyi system u yunakiv z riznymy rivnyamy fizychnoho zdorov”ya ta fizychnoyi pidhotovlenosti. Pedahohika, psykholohiya ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannya i sportu, (18), 44.
Petrushkyn, V. (2003). Zdorov’e uchytelya. Daydzhest pedahohichnykh idey ta tekhnolohiy, Shkola – PARK. 2, 102-106.
Piddubnyy, O.H., Tsymbalyuk Zh.O., Hohina T.I., & Konovalov, V.V. (2012). Orhanyzatsiyno-metodychni osnovy pobudovy fizychnoho vykhovannya studentiv pedahohichnykh vyshchykh navchal’nykh zakladiv: navch. posibnyk dlya orhanyzatoriv zanyat’ z fiz. vykhovannya, Kh.: KhNPU, 201.
Tsymbalyuk, Zh.O., & Chornyy, O.I. (2013). Dynamika zmin motyvatsiyi do zanyat’ fizychnym vykhovannyam u studentiv pedahohichnoho VNZ . [Teoria ta metodika fizicnogo vihovanna [Theory and methods of the physical education], (10), 24-28.
Бобрицька В. Як зберегти психічне здоров’я: поради для вчителя [Текст] / В. Бобрицька // Директор школи. — 2002. — №15. — С. 8-10.
Волков В. Ю. Компьютерные технологии в физической культуре, оздоровительной деятельности и образовательном процессе [Текст] / В. Ю. Волков // Теория и практика физической культуры. — 2001. — № 4–5. — С. 60–63, 56–61.
Глузман А. В. Университетское педагогическое образование: основные положения концепции [Текст] / А. В. Глузман // Проблеми сучасної педагогічної освіти. Серія: Педагогіка і психологія : зб. ст. — К. : Пед. преса, 2001. — Вип. 3. Ч. 1. — С. 9–14.
Драчук А. І. Оптимізація фізичного виховання студентів вищих навчальних закладів освіти гуманітарного профілю: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фіз. виховання та спорту : спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» / А. І. Драчук. — Львів : ЛДІФК, 2001. — 20 с.
Закон України «Про загальну середню освіту» №651-XIV, із змінами вiд 4 червня 2008 р ‒ режим доступу: www.osvita.org.ua Законодавство
Климов. Е. А. Путь в профессионализм. Психологический взгляд. [Текст] : учебное пособие / Е. А. Климов. — Московский психолого-социальный институт. — М. : Флинта, 2003. — 320 с.
Котов Є. О. Підготовка студентів вищих закладів освіти до самостійних занять фізичними вправами [Текст]: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фіз. виховання та спорту: спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» / Є. О. Котов. — ХДАФК. — Харків, 2003. — 20 с.
Лошицька Т. І. Аналіз функціонального стану серцево-судинної та дихальної систем у юнаків з різними рівнями фізичного здоров’я та фізичної підготовленості [Текст] / Т. І. Лошицька // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. — Харків, 2005. — № 18. — 44 с.
Петрушкин В. Здоровье учителя [Текст] / Петрушкин В. // Дайджест педагогічних ідей та технологій «Школа - ПАРК». — 2003. — №2. — С. 102-106.
Піддубний О.Г. Організаційно-методичні основи побудови фізичного виховання студентів педагогічних вищих навчальних закладів [Текст]: навч. посібник для організаторів занять з фіз. виховання / О.Г. Піддубний, Ж.О. Цимбалюк, Т.І. Гогіна, В.В. Коновалов. — Х.: ХНПУ, 2012. — 201с.
Цимбалюк Ж.О. Динаміка змін мотивації до занять фізичним вихованням у студентів педагогічного ВНЗ [Текст] / Ж.О. Цимбалюк, О.І. Чорний // Теорія та методика фізичного виховання: наук.-метод. журнал. — 2013. — №10. — С. 24-28.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).