Factor model of motor function in boys junior

  • Д. Т. Мірошниченко Kharkiv National University of Economics
Keywords: Boys younger classes, training, exercise

Abstract

The aim — to determine the factor model of motor function in boys junior. Methods and organization studies. The study used research methods such as analysis of the scientific and technical literature, pedagogical supervision, testing motor training, probabilistic approach to the assessment of the learning process, methods of mathematical statistics. In the study involved boys Class 2 — 38 people, Class 3 — 42 people, Class 4 — 48 people.

Conclusions. In the factor model of motor function in males are: learning and development of motor skills (second class); learning and development of power abilities (third grade); learning and development of power and coordination abilities (fourth class).

The most informative for assessment of motor function in boys with: second class - the level of training of acrobatic exercises (0.848; 0.774; 0.809); third grade - the level of development of the security capabilities: test "Pulling in mixed Wiese on the rope (times)" (0.941), the level of training exercises: "The rise of revolution in focus stroke one" (0.910), "Most of the prone position" (0.860) ; fourth grade - the level of training exercises "Climbing the rope in 2 hours" (0.939), "Climbing the rope in 3 hours" (0.939), "The rise of revolution in focus stroke one" (0.745), and the test results: № 7 " Pulling in mixed Wiese on the rope »(0,787), № 10" Time saving sustainable position - stand on one leg with eyes closed "(0.723).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Арефьев В.Г., Моделирование дифференцированной физической подготовленности школьников // Педагогика, психология и медико-биологические проблемы физического воспитания и спорта. — 2014. — № 1. — С. 3—8. doi:10.6084/m9.figshare.894383

Ашмарин Б. А. Методика педагогических исследований в физическом воспитании / Б. А. Ашмарин. — Л. : ЛГПИ им. Герцена, 1973. — 142 с.

Бальсевич В.К. Онтокинезиология человека / Бальсевич В.К. — М.: Теория и практика физической культуры, 2000. — 275 с.

Васьков Ю. В. Шляхи удосконалення навчального процесу з фізичної культури в загальноосвітніх навчальних закладах / Ю. В. Васьков // Теорія та методика фізичного виховання. — 2010. — № 6. — С. 47-48. — Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/635

Васьков Ю. В. Моделювання методичної системи навчання фізичної культури учнів загальноосвітніх навчальних закладів / Ю. В. Васьков // Теорія та методика фізичного виховання. — 2012. — № 1. — С. 8-11. — Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/761

Дубровский В. И. Спортивная медицина:Учебник для студентов вузов, обучающихся по педагическим спеціальностям. — 3-е изд. — М. : Гуманитар. изд. центр ВЛАДОС, 2005 — 528 с.

Єрмаков С. С. Біомеханічні моделі ударних рухів у спортивних іграх у контексті вдосконалення технічної підготовки спортсменів. / Єрмаков С. С. // Теорія та методика фізичного виховання. — 2010. — №4. — C. 11–18.

Иващенко О.В. Нормативные показатели трени­ровочных нагрузок на начальном этапе подготовки юных гимнасток 6—8 лет: Автореф. дис. ... канд. пед. наук. 13.00.04 / Иващенко О.В. — М.: НИИ физиологии детей и подростков, 1988. — 17 с.

Карпунець Т. В. Методика підготовки юних гімнасток / Т. В. Карпунець // Теорія та методика фізичного виховання. — 2001. — № 1. — С. 49-51. — Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/12

Круцевич, Т.Ю. Основні напрямки вдосконалення програм фізичного виховання школярів / Т.Ю. Круцевич // Теорія і методика фізичного виховання і спорту. — 2006. — № 4. — С. 21.

Круцевич Т. Ю., Безверхня Г. В. Рекреація у фізичній культурі різних груп населення: Навч. посібник / Круцевич Т. Ю., Безверхня Г. В. — К.: Олімп. л-ра, 2010. — 248 с.

Круцевич Т.Ю. Научные исследования в массовой физической культуре. — К.: Здоров’я, 1985. — С. 30—35.

Лях В. І. Двигательные способности школьников: Основы теории и методики развития. — М.: Терра — Спорт, 2000. — 192 с.

Марченко С. І. Моделювання розвитку сили у школярів 2—4 класів засобами рухливих ігор / С. І. Марченко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2010. — № 2. — С. 11-15. — Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/600

Марченко С. І. Моделювання розвитку швидкості у школярів 2—4 класів засобами рухливих ігор / С. І. Марченко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2009. — № 10. — С. 10-14. — Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/567

Марченко С. І. Характеристика впливу ігрових засобів на динаміку розвитку витривалості в учнів молодшого шкільного віку / С. І. Марченко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2008. — № 10. — С. 38-49. — Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/465

Марченко С. І. Особливості рухової підготовленості молодших школярів / С. І. Марченко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2007. — № 5. — С. 15-18, 35, 36. — Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/307

Мірошниченко Д. Т. Методика навчання акробатичним вправам учнів молодших класів / Д. Т. Мірошниченко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2007. — № 12. — С. 29-31. — Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/380

Москаленко, Н. В. Система заходів по формуванню знань з основ здорового способу життя у загальноосвітніх навчальних закладах / Москаленко Н. В., Гонтаровська Н.Б. // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: зб. наук. пр. — Харків: ХДАДМ (ХХПІ), 2006. — № 1. — С. 112—116.

Носко М.О. Вікові особливості фізичного розвитку школярів, які займаються спортом // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб. наук. праць під ред. Єрмакова С.С. — Харків: ХХІІ, 2001, — № 7, — С. 3-7.

Сергієнко Л. П. Тестування рухових здібностей школярів. — К.: Олімпійська література, 2001 — 439 с.

Филин В.П. Методы исследования в спорте: Учебное пособие / В.П. Филин, А.С. Ровний. — Харьков: Основа, 1992. — С. 63—68.

Худолій, О. М. Моделювання розвитку швидкісно-силових здібностей у школярів 2-4 класів засобами рухливих ігор /Худолій, О. М., С. І. Марченко // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: зб. наук. пр. за ред. Єрмакова С.С. —2007. — № 8. — С. 139-142.

Худолій О. М. Особливості розвитку швидкісної сили у школярів молодших класів / О. М. Худолій, О. В. Іващенко, Д. Т. Мірошниченко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2012. — № 10. — С. 3-8. — DOI:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2012.10.825

Худолій О. М. Інформаційне забезпечення процесу навчання і розвитку рухових здібностей дітей і підлітків (на прикладі спортивної гімнастики) / Худолій О. М., Іващенко О. В. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2013. — № 4. — С. 3—18. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2013.4.1031

Худолій О. М. Особливості розвитку рухових здібностей у хлопчиків молодшого шкільного віку / О. М. Худолій, А. А. Тітаренко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2010. — № 8. — С. 3-12. — DOI:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2010.8.644

Худолій О.М., Чинники, що впливають на ефективність навчання фізичним вправам хлопчиків молодших класів / Худолій О.М., Іващенко О.В., Черненко С.О. // Теорія та методика фізичного виховання. — 2013. — № 1. — С. 21-26. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2013.1.1006

Худолій О. М. Технологія навчання гімнастичним вправам / О. М. Худолій // Теорія та методика фізичного виховання. — 2009. — № 9. — С. 19-34. — DOI:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2009.9.562

Худолій О.М., Концептуальні підходи до моделювання процесу навчання і розвитку рухових здібностей у дітей і підлітків / Худолій О.М., Іващенко О.В. // Теорія та методика фізичного виховання. — 2013. — № 2. — С. 3-16. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2013.2.1012

Худолій О. М. Педагогічна практика в школі. Повідомлення ІІ / О. М. Худолій, О. В. Іващенко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2011. — № 9. — С. 19-32. — DOI:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2011.9.740

Худолій О.М. Моделювання процесу навчання та розвитку рухових здібностей у дітей і підлітків: Монографія / Худолій О.М., Іващенко О.В. — Харків: ОВС, 2014. — 320 c.

Adashevskiy V.M., Iermakov S.S., Firsova Iu.Iu., Physical mathematical modelling of difficult elements of acrobatic rock-and-roll. Physical Education of Students, 2013, vol.3, pp. 3-10. doi:10.6084/m9.figshare.662463

Matthews Tracey. Physical activity levels and attitudes toward physical activity and eating habits in an urban elementary school setting / Tracey Matthews, Elizabeth Oneill, Kimberly Kostelis // Journal of Physical Education and Sport (JPES). — 2014. — Vol 14. — Issue 1. — Art 3. — Pp. 16—21. DOI:10.7752/jpes.2014.01003

Martins Júlio. Students’ motivation to practice sports in school between 9 to 14 years of basic education / Martins Júlio, Honório Samuel, Cardoso João, Duarte Luís // Journal of Physical Education and Sport (JPES). — 2014. — Vol 14. — Issue 4. — Art 70. — Pp. 459—470. DOI:10.7752/jpes.2014.04070

Cieślicka M., Muszkieta R., Napierała M., Żukow W. Aktywność ruchowa młodzieży w Gnieźnie. [w:] (Red.) Marek Napierała, Radosław Muszkieta, Walery Żukow. Człowiek - rekreacja -zdrowie. WSG Bydgoszcz. 2009. 24—39.

Cieślicka M., Dix B., Napierała M., Żukow W. Physical activity of young people from the junior secondary school No. 35 in Bydgoszcz. W: Health- the proper functioning of man in all spheres of life, Vol III, Bydgoska Szkoła Wyższa, Bydgoszcz 2012, 175—189

Coskun Ali. Two different strength training and untrained period effects in children /Ali Coskun, Gulsah Sahin // Journal of Physical Education and Sport (JPES). — 2014. — Vol 14. — Issue 1. — Art 7. — Pp. 42—46. DOI:10.7752/jpes.2014.01007

Panagiotis Veligekas. Bilateral deficit in vertical jumping in pre-pubertal boys and girls / Panagiotis Veligekas & Gregory C. Bogdanis // Journal of Physical Education and Sport (JPES). — 2013. — Vol 13. — Issue 4. — Art 20. — Pp. 120—126. DOI:10.7752/jpes.2013.01020

Piccinno Andrea. Physical fitness level in Italian high-school adolescents: a cross-sectional study / Andrea Piccinno, Dario Colella // Journal of Physical Education and Sport (JPES). — 2014. — Vol 14. — Issue 3. — Art 7. — Pp. 431—437. DOI:10.7752/jpes.2014.03066

Citations

Methodology of Conducting Physical Training Classes for Primary Schoolers with Impaired Posture
Спіцин В. В. (2016) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Methods of Strength Development in Boys of Primary School Age Using Active Games
Марченко С. І. & Іщенко В. А. (2016) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Gender-Specific Peculiarities of Motor Preparedness of Children Aged 6-10
Ivashchenko O. V. (2017) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Published
2014-12-06
How to Cite
Мірошниченко, Д. (2014). Factor model of motor function in boys junior. Teorìâ Ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ, (4), 23-31. https://doi.org/10.17309/tmfv.2014.4.1114
Section
Physical Training at School