Age dynamics of functional coordination and force readiness girls grades 8-9

  • О. В. Іващенко G.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University
  • Т. В. Карпунець G.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University
  • Ю. В. Крінін G.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University
Keywords: girls, functional preparedness, coordinating preparedness, force readiness, motor abilities

Abstract

Purpose — to identify patterns of age dynamics of functional and motor fitness girls eighth and ninth grades.

Material and methods. To achieve the objectives adopted the following methods: analysis of scientific literature, teacher testing and treatment methods of mathematical statistics research results. In the study involved 14 dyvchat class 8, 14 — 9 class.

Conclusions. Analysis of the test results shows that statistically significant differences between girls 8 and 9 classes in functional samples was observed. For the functional state of respiration and circulation girls 8 and 9 classes are rated as healthy untrained.

Girls 9 classes show statistically significantly better results in tests for speed strength, static display of strength and motor coordination (tests 8 «Long jump from place, see» 7 «Height in folded hands, p ‘and 2’ Evaluation of temporal parameters movement, with error «).

Standardized canonical discriminant function coefficients can determine the value contribution of variables in the function result. With the largest contribution to the canonical function variables are 6, 10 and 7: the higher the value of these variables, the more important functions. The foregoing indicates to assess the functional and motor fitness of students grades 8—9 using the proposed battery of tests.

Structural factors canonical discriminant function shows that feature most significantly associated with 7, 8 and 2 variables: the more attention is paid to static, the actual strength and coordination training, the greater the likelihood of increasing the level of functional and motor fitness girls 8—9 grades.

100.0% initial observations are grouped correctly classified. Thus, the canonical discriminant function can be used for evaluation and prediction of functional and motor fitness girls 8—9 grades.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ашмарин Б. А. Методика педагогических исследований в физическом воспитании / Б. А. Ашмарин. — Л. : ЛГПИ им. Герцена, 1973. — 142 с.

Бальсевич В. К. Онтокинезиология человека / В. К. Бальсевич. — М. : Теория и практика физической культуры, 2000. — 275 с.

Бальсевич В. К. Физическая активность человека / В. К. Бальсевич, В. А. Запорожанов. — К. : Здоров’я, 1987. — 224 с.

Бар-Ор О. Здоровье детей и двигательная активность: от физиологических основ до практического применения / Бар-Ор О., Роуланд Т. ; пер. с англ. И. Андреев. — К. : Олимп. л-ра, 2009. — 528 с.

Дубровский В. И. Спортивная медицина:Учебник для студентов вузов, обучающихся по педагическим спеціальностям. — 3-е изд. — М. : Гуманитар. изд. центр ВЛАДОС, 2005 — 528 с.

Ермаков С. Модели биомеханических систем в организации эффективного действия спортсмена./ Ермаков С.// Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. — 2001. — № 17. — С. 40–47.

Ермаков С. С. Модели рабочих поз спортсмена как фактор эффективности выполнения двигательных действий / Ермаков С. С. //Физическое воспитание студентов творческих специальностей. — 2001. — №4. — С. 16–22.

Єрмаков С. С. Біомеханічні моделі ударних рухів у спортивних іграх у контексті вдосконалення технічної підготовки спортсменів. / Єрмаков С. С. // Теорія та методика фізичного виховання. — 2010. — №4. — C. 11–18.

Іващенко О.В. Методика навчання гімнастичним вправам шкільної програми / Іващенко О.В. // Теорія та практика фізичного виховання. — 2001. — № 1. — С. 26—31. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2001.1.7

Іващенко О.В. Вікові особливості розвитку рухових здібностей дівчат старших класів / Іващенко О.В., Дуднік З.М.// Теорія та методика фізичного виховання: Науково-методичний журнал. — 2011. — № 8. — С. 3—5. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2011.8.727

Іващенко О.В. Особливості розвитку рухових здібностей у дівчат середніх класів / Іващенко О.В., Пелепенко О.В.// Теорія та методика фізичного виховання: Науково-методичний журнал. — 2011. — № 10. — С. 3—9. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2011.10.743

Іващенко О. В. Порівняльна характеристика рухової підготовленості школярів 8—9 класів / О. В. Іващенко, О. А. Макарова // Теорія та методика фізичного виховання. — 2013. — № 1. — С. 40-46. DOI: http://dx.doi.org/doi:10.17309/tmfv.2013.1.1009

Іващенко О. В., Цеслицка М., Худолій О. М., Єрмаков С. С. Моделювання як метод класифікації стану силової підготовленості дівчаток 6—7 класів / Іващенко О. В., Цеслицка М., Худолій О. М., Єрмаков С. С. // Моделювання та інформаційні технології у фізичному вихованні і спорті: Матеріали Х Міжнародної наукової конференції (27 лютого 2014 року, м. Львів—Харків) / Львів. держ. ун-т фіз. культури, Харк. нац. пед. ун-т ім. Г.С. Сковороди. — Харків: “ОВС”, 2014. — С. 34—36. Режим доступу: http://tmfv.com.ua/modeling/article/view/1000

Іващенко О. В., Мушкета Р., Худолій О. М., Єрмаков С. С. Моделювання як метод класифікації стану силової підготовленості хлопчиків 6—7 класів / Іващенко О. В., Мушкета Р., Худолій О. М., Єрмаков С. С. // Моделювання та інформаційні технології у фізичному вихованні і спорті: Матеріали Х Міжнародної наукової конференції (27 лютого 2014 року, м. Львів—Харків) / Львів. держ. ун-т фіз. культури, Харк. нац. пед. ун-т ім. Г.С. Сковороди. — Харків: “ОВС”, 2014. — С. 37—39. Режим доступу: http://tmfv.com.ua/modeling/article/view/1001

Козіна Ж.Л., Попова Н. Факторна структура загальної фізичної підготовленості дівчаток 11—15 років / Козіна Ж.Л., Попова Н. // Теорія та методика фізичного виховання. — 2013. — № 4. — С. 48—52. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2013.4.1036

Козіна Ж. Л. Теоретичні основи і результати практичного застосування системного аналізу в наукових дослідженнях в області спортивних ігор / Ж. Л. Козіна // Теорія та методика фізичного виховання. — 2007. — № 6. — С. 15-18, 35-38. — Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/318

Кравчук Т. М., Курочка О. С. Використання засобів боді-балету в процесі фізичного виховання старшокласниць / Т. М. Кравчук, О. С. Курочка // Теорія та методика фізичного виховання. — 2013. — № 4. — С. 40-47. — DOI:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2013.4.1035

Круцевич Т.Ю. Научные исследования в массовой физической культуре. — К.: Здоров’я, 1985. — С. 30—35.

Круцевич Т. Ю., Безверхня Г. В. Рекреація у фізичній культурі різних груп населення: Навч. посібник / Круцевич Т. Ю., Безверхня Г. В. — К.: Олімп. л-ра, 2010. — 248 с.

Линець М. М. Основи методики розвитку рухових якостей : навч. посіб. / М. М. Линець. — Л. : Штабар, 1997. — 207 с.

Лях В. І. Двигательные способности школьников: Основы теории и методики развития. — М.: Терра — Спорт, 2000. — 192 с.

Марченко С. І. Характеристика впливу ігрових засобів на динаміку розвитку витривалості в учнів молодшого шкільного віку / С. І. Марченко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2008. — № 10. — С. 38-49. — Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/465

Марченко С. І. Моделювання розвитку швидкості у школярів 2—4 класів засобами рухливих ігор / С. І. Марченко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2009. — № 10. — С. 10-14. — Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/567.

Петрина Л. Вплив занять спортивної аеробіки на рівень фізичної підготовленості школярок 15–16 років / Леся Петрина // Молода спортивна наука України : зб. наук. пр. з галузі фіз. культури та спорту. – Л., 2005. –Вип. 9. – С. 279–283.

Петрина Л. Ефективність поєднаного використання різних видів спортивної аеробіки для підвищення рівня фізичної підготовленості / Леся Петрина // Молода спортивна наука України : зб. наук. пр. з галузі фіз. культури та спорту. – Л., 2006. – Вип. 10. – С. 63–66.

Петрина Л. Ставлення школярок 15-16 років до занять різними видами рухової активності / Петрина Л. // Молода спортивна наука України : зб. наук. пр. з галузі фіз. культури та спорту. – Л., 2008. – Вип. 12. – С 166 – 172.

Сергієнко Л. П. Тестування рухових здібностей школярів. — К.: Олімпійська література, 2001 — 439 с.

Соляник І. Є. Особливості розвитку рухових здібностей у хлопців 6—7 класів / І. Є. Соляник // Теорія та методика фізичного виховання. — 2013. — № 3. — С. 22-31. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2013.3.1022

Тітаренко А. А. Особливості методики розвитку сили у хлопчиків молодшого шкільного віку / Тітаренко А. А., Худолій О. М. // Теорія та методика фізичного виховання. — 2011. — № 1. — С. 3-18, 35-40. Отримано з http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/682

Филин В.П. Методы исследования в спорте: Учебное пособие / В.П. Филин, А.С. Ровний. — Харьков: Основа, 1992. — С. 63—68.

Худолій О.М. Теоретичні основи планування навчальної роботи з фізичної культури в школі / Худолій О.М., Забора А.В.// Теорія і практика фізичного виховання. — 2001. — № 1.— С. 3—12. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2001.1.1

Худолій О. М., Планування експерименту в дослідженні процесу підготовки юних гімнастів / Худолій О. М., Карпунець Т. В. // Теорія та методика фізичного виховання. — 2002. — № 4. — С. 2—8. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2002.4.73

Худолій О.М., Концептуальні підходи до розробки програми наукових досліджень у фізичному вихованні / Худолій О.М., Іващенко О.В. // Теорія та методика фізичного виховання. — 2004. — № 4. — С. 2—5. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2004.4.140

Худолій О.М. Методика планування навчальної роботи з гімнастики в школі / Худолій О.М. // Теорія та методика фізичного виховання. — 2008. — № 9. — С. 19—35. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2008.9.454

Худолій О. М. Технологія навчання гімнастичним вправам / Худолій О. М. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2009. — № 9. — С. 19—34. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2009.9.562

Худолій О. М., Педагогічна практика в школі. Повідомлення ІІ / Худолій О. М., Іващенко О.В. //Теорія та методика фізичного виховання. — 2011. — № 9. — С. 19—32. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2011.9.740

Худолій О. М., Робоча програма з педагогічної практики в школі (ІV курс, напрям підготовки: 6.01020 Фізичне виховання)/ Худолій О. М., Іващенко О. В., Карпунець Т. В. // Теорія і методика фізичного виховання. — 2012. — № 9. — С. 19—31. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2012.9.821

Худолій О. М., Особливості розвитку рухових здібностей у хлопчиків молодшого шкільного віку/ Худолій О. М., Тітаренко А. А. // Теорія та методика фізичного виховання. — 2010. — №8. — С. 3–12.— DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2010.8.644

Худолій О. М., Закономірності процесу навчання юних гімнастів / Худолій О. М., Єрмаков С. С. // Теорія та методика фізичного виховання. — 2011. — № 5. — С. 3—18, 35—41. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2011.5.707

Худолій О.М. Теоретико-методичні засади системі підготовки юних гімнастів 7—13 років: Автреф. дис. ... доктора наук з фіз.вих. і спорту. 24.00.01 / Худолій О.М. — Київ: НУФВСУ, 2011. — 43 с.

Худолей О. Н. Закономерности формирования двигательных навыков у юных гимнастов // Наука в олимпийском спорте. — 2012. — № 1. — С. 36—46.

Худолій О. М., Особливості силової підготовленості школярів старших класів / Худолій О. М., Іващенко О. В., Піменов О. О. // Теорія та методика фізичного виховання. — 2012. — №9. — С. 37—41. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2012.9.822.

Худолій О.М., Іващенко О.В. Концептуальні підходи до моделювання процесу навчання і розвитку рухових здібностей у дітей і підлітків // Теорія та методика фізичного виховання. — Х.: ОВС, 2013. — № 10. — С. 3—16. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2013.2.1012

Худолій О. М. Інформаційне забезпечення процесу навчання і розвитку рухових здібностей дітей і підлітків (на прикладі спортивної гімнастики) / Худолій О. М., Іващенко О. В. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2013. — № 4. — С. 3—18. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2013.4.1031

Шиян Б. М. Теорія і методика фізичного виховання школярів. — Тернопіль: Навчальна книга — Богдан, 2001. — 272 с.

Шиян Б. М., Папуша В. Г. Методика викладання спортивно-педагогічних дисциплін у вищих навчальних закладах фізичного виховання і спорту: Навчальний посібник. — Харків: «ОВС», 2005. — 208 с.

Cieślicka M., Napierała M. (2009). The somatic build of lightweight rowers. Medical and Biological Sciences, 23(3), 33 — 38.

Cieślicka M., Napierała M., Zukow W. (2012). State building somatic and motor abilities in kids practicing tennis on prebasic training. Health - the proper functioning of man in all spheres of life. Bydgoszcz school higher, Bydgoszcz, 173 — 184.

Cieslicka Mirosława, Słowiński Mariusz. (2012). Training loads of female canoeing youth national team in sprint competitions. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 12, 149-157.

Citations

Evaluation of Training Effects of Primary School Girls’ Power Loads
Іващенко О. В., Худолій О. М., Тітаренко А. А. & Скорняков В. С. (2016) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Peculiarities of Game Modes Effect on Dynamics of Speed Development in Boys of Primary School Age
Марченко С. І. & Голубов В. О. (2015) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Comparative characteristics of functional coordination and force readiness boys 8—9 grades
Іващенко О. В., Пашкевич С. А. & Крінін Ю. В. (2014) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Innovative Approaches to Organizing Physical Education of Pupils of Secondary Comprehensive Educational Institutions
Васьков Ю. В. (2016) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Development of Coordination Abilities in Girls of Senior School Age through Artistic Gymnastics
Голенкова Ю. В. & Галкіна А. В. (2015) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Impact indicators functional, power and coordination of preparedness to the level of training exercise pupils of secondary school age
Партола Т. І. (2014) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Modeling power fitness girls grades 6—7
Іващенко О. В., Цеслицка Мирослава, Худолій О. М. & Єрмаков С. С. (2014) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Analysis of Motor Abilities Development in Male and Female High Schoolers
Срібний Є. В. (2016) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Characteristics of motor abilities of middle class
Смірнова О. В. (2014) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Comparative characteristics of Coordination fitness and power of middle class
Іващенко О. В. & Шепеленко Г. П. (2014) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Comparative Overview of Coordination Abilities Development in Primary School Boys
Жицкий С. В. (2015) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Methods of Using Innovative Game Practice in Extracurricular Physical Education of 5th-Graders
Марченко С. І. & Козарь С. С. (2015) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Pedagogical Control of Motor and Functional Preparedness of Girls Aged 15-16
Іващенко О. В. (2016) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Peculiarities of Use of Dancing Exercises in Physical Education of Female High Schoolers
Кравчук Т. М. & Голівець К. М. (2015) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Methodological Approaches to Pedagogical Control in Physical Education of Girls Aged 12-14
Іващенко О. & Худолій О. (2016) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Age-Related Peculiarities of Motor Abilities Development in 12-14-Year-Old Boys
Іващенко О. В. & Спесивцев Д. А. (2015) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Informative Indicators of 14-15 Years’ Age Boys’ Motor Fitness
Ivashchenko Olga, Kapkan Olena, Khudolii Oleg & Yermakova Tetiana (2017) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Published
2014-03-31
How to Cite
Іващенко, О., Карпунець, Т., & Крінін, Ю. (2014). Age dynamics of functional coordination and force readiness girls grades 8-9. Teorìâ Ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ, (1), 34-42. https://doi.org/10.17309/tmfv.2014.1.1043
Section
Physical Training at School

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>