Features functional coordination and force readiness of young men in grades 9—11

  • О. В. Іващенко G.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University
Keywords: boys, functional preparedness, coordinating preparedness, force readiness, motor abilities

Abstract

Purpose — to determine patterns of motion and functional training high school students.

Material and methods. To achieve the objectives adopted the following methods: analysis of scientific literature, teacher testing and treatment methods of mathematical statistics research results. In the study involved 36 boys in grade 9, 11 — 10 class 12 — 11 form.

Conclusions. In the test results of students grades 9 and 10 there are statistically significant differences in the functional fitness of respiratory and cardiovascular systems, as well as coordination and strength training. For functional preparedness young assessed as healthy untrained.

The test results are observed statistically significant differences between boys 9 and 11 for the performance tests 1, 2, 3 and 9 (p <0,05; 0,001). For the functional state of respiration and circulation boys in grade 11 are rated as healthy trained.

Statistically significant differences between boys 10 and 11 are observed in the tests that characterize functional, coordination and preparedness own power (p <0,001). Boys 11 classes have better preparedness on the results of a battery of tests (p <0,001). Boys 11 classes perform better speed, static strength, coordination and functional state of the respiratory and cardiovascular systems.

Standardized canonical discriminant function coefficients can determine the value contribution of variables in the function result. With the largest contribution to the canonical function variables included 1 9, 3 and 6: the higher the value of these variables, the more important functions. With the largest contribution to the canonical function of 2 variables are 8, 9 and 2: The higher the value of these variables, the more important functions. The first function to 79.3% explained variance of results, the second — 20,7%. The foregoing suggests the possibility age classification vidminostey boys grades 9—11 based on functional testing, power and coordination training.

Structural factors canonical discriminant function shows that feature most significantly associated with the number 9, 7 and 6 variables: thus a significant difference between boys grades 9—11 have developed functional status and motor abilities: test Serkina, speed strength, coordination and own power.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Аршавский И. А. Физиологические механизмы и закономерности индивидуального развития: основы негэнтропийной теории онтогенеза / И. А. Аршавский. — М. : Наука, 1982. — 270 с.

Ашмарин Б. А. Методика педагогических исследований в физическом воспитании / Б. А. Ашмарин. — Л. : ЛГПИ им. Герцена, 1973. — 142 с.

Бальсевич В. К. Онтокинезиология человека / В. К. Бальсевич. — М. : Теория и практика физической культуры, 2000. — 275 с.

Бальсевич В. К. Физическая активность человека / В. К. Бальсевич, В. А. Запорожанов. — К. : Здоров’я, 1987. — 224 с.

Бар-Ор О. Здоровье детей и двигательная активность: от физиологических основ до практического применения / Бар-Ор О., Роуланд Т. ; пер. с англ. И. Андреев. — К. : Олимп. л-ра, 2009. — 528 с.

Гасюк І. Л. Програмування оздоровчої спрямованості уроків фізичної культури для дівчат 11–14 років різних соматотипів : автореф. дис. … канд. наук з фіз. виховання та спорту : [спец.] 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» / І. Л. Гасюк. — Л., 2003. — 23 с.

Дубровский В. И. Спортивная медицина:Учебник для студентов вузов, обучающихся по педагическим спеціальностям. — 3-е изд. — М. : Гуманитар. изд. центр ВЛАДОС, 2005 — 528 с.

Ермаков С. Модели биомеханических систем в организации эффективного действия спортсмена./ Ермаков С.// Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. — 2001. — № 17. — С. 40–47.

Ермаков С. С. Модели рабочих поз спортсмена как фактор эффективности выполнения двигательных действий / Ермаков С. С. //Физическое воспитание студентов творческих специальностей. — 2001. — №4. — С. 16–22.

Єрмаков С. С. Біомеханічні моделі ударних рухів у спортивних іграх у контексті вдосконалення технічної підготовки спортсменів. / Єрмаков С. С. // Теорія та методика фізичного виховання. — 2010. — №4. — C. 11–18.

Иващенко О.В. Нормативные показатели трени­ровочных нагрузок на начальном этапе подготовки юных гимнасток 6—8 лет: Автореф. дис. ... канд. пед. наук. 13.00.04 / Иващенко О.В. — М.: НИИ физиологии детей и подростков, 1988. — 17 с.

Іващенко О.В. Методика навчання гімнастичним вправам шкільної програми / Іващенко О.В. // Теорія та практика фізичного виховання. — 2001. — № 1. — С. 26—31. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2001.1.7

Іващенко О.В. Нормативні показники тренувальних навантажень на початковому етапі підготовки юних гімнасток 6—8 років /О. В. Іващенко, Т. В. Карпунець // Теорія та практика фізичного виховання. — 2001. — № 3. — С. 19—24. Режим доступу: http://tmfv.com.ua/journal/article/view/23

Карпунець Т. В. Методика підготовки юних гімнасток / Карпунець Т. В. // Теорія та практика фізичного виховання. — 2001. — № 1. — С. 49–51. — Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/12

Круцевич Т.Ю. Научные исследования в массовой физической культуре. — К.: Здоров’я, 1985. — С. 30—35.

Круцевич Т. Ю., Безверхня Г. В. Рекреація у фізичній культурі різних груп населення: Навч. посібник / Круцевич Т. Ю., Безверхня Г. В. — К.: Олімп. л-ра, 2010. — 248 с.

Линець М. М. Основи методики розвитку рухових якостей : навч. посіб. / М. М. Линець. — Л. : Штабар, 1997. — 207 с.

Лях В. І. Двигательные способности школьников: Основы теории и методики развития. — М.: Терра — Спорт, 2000. — 192 с.

Марченко С. І. Характеристика впливу ігрових засобів на динаміку розвитку витривалості в учнів молодшого шкільного віку / С. І. Марченко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2008. — № 10. — С. 38-49. — Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/465

Марченко С. І. Моделювання розвитку швидкості у школярів 2—4 класів засобами рухливих ігор / С. І. Марченко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2009. — № 10. — С. 10-14. — Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/567.

Сергієнко Л. П. Тестування рухових здібностей школярів. — К.: Олімпійська література, 2001 — 439 с.

Соляник І. Є. Особливості розвитку рухових здібностей у хлопців 6—7 класів / І. Є. Соляник // Теорія та методика фізичного виховання. — 2013. — № 3. — С. 22-31. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2013.3.1022

Тітаренко А. А. Особливості методики розвитку сили у хлопчиків молодшого шкільного віку / Тітаренко А. А., Худолій О. М. // Теорія та методика фізичного виховання. — 2011. — № 1. — С. 3-18, 35-40. Отримано з http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/682

Филин В.П. Методы исследования в спорте: Учебное пособие / В.П. Филин, А.С. Ровний. — Харьков: Основа, 1992. — С. 63—68.

Худолій О.М. Теоретичні основи планування навчальної роботи з фізичної культури в школі / Худолій О.М., Забора А.В.// Теорія і практика фізичного виховання. — 2001. — № 1.— С. 3—12. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2001.1.1

Худолій О. М. Навантаження у спортивному тренуванні юних гімнастів / О. М. Худолій // Теорія та методика фізичного виховання. — 2001. — № 3. — С. 13-19. — Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/22

Худолій О. М., Планування експерименту в дослідженні процесу підготовки юних гімнастів / Худолій О. М., Карпунець Т. В. // Теорія та методика фізичного виховання. — 2002. — № 4. — С. 2—8. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2002.4.73

Худолей О. Н., Шлемин А. М. Методика подготовки юных гимнастов: Учебное пособие. — Х.: КГПИ, ХГПИ, 1988. — 122 с.

Худолій О.М., Концептуальні підходи до розробки програми наукових досліджень у фізичному вихованні / Худолій О.М., Іващенко О.В. // Теорія та методика фізичного виховання. — 2004. — № 4. — С. 2—5. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2004.4.140

Худолій О. М. Навантаження і відпочинок у процесі виконання фізичних вправ / Худолій О. М. // Теорія та методика фізичного виховання. — 2008. — №12. — С. 19-34. Отримано з http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/479

Худолій, О. М. Моделювання нормативних показників тренувальних навантажень у юних гімнастів/ Худолій О. М. // Теорія та методика фізичного виховання. — 2008. — №8. — С. 40-46. doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2008.8.450

Худолій О.М. Методика планування навчальної роботи з гімнастики в школі / Худолій О.М. // Теорія та методика фізичного виховання. — 2008. — № 9. — С. 19—35. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2008.9.454

Худолій О. М. Технологія навчання гімнастичним вправам / Худолій О. М. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2009. — № 9. — С. 19—34. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2009.9.562

Худолій О. М., Педагогічна практика в школі. Повідомлення ІІ / Худолій О. М., Іващенко О.В. //Теорія та методика фізичного виховання. — 2011. — № 9. — С. 19—32. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2011.9.740

Худолій О. М., Робоча програма з педагогічної практики в школі (ІV курс, напрям підготовки: 6.01020 Фізичне виховання)/ Худолій О. М., Іващенко О. В., Карпунець Т. В. // Теорія і методика фізичного виховання. — 2012. — № 9. — С. 19—31. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2012.9.821

Худолій О. М., Тітаренко А.А. Особливості розвитку рухових здібностей у хлопчиків молодшого шкільного віку/ Худолій О. М., Тітаренко А. А. // Теорія та методика фізичного виховання. — 2010. — №8. — С. 3–12. — DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2010.8.644

Худолій О. М., Закономірності процесу навчання юних гімнастів / Худолій О. М., Єрмаков С. С. // Теорія та методика фізичного виховання. — 2011. — № 5. — С. 3—18, 35—41. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2011.5.707

Худолій О.М. Теоретико-методичні засади системі підготовки юних гімнастів 7—13 років: Автреф. дис. ... доктора наук з фіз.вих. і спорту. 24.00.01 / Худолій О.М. — Київ: НУФВСУ, 2011. — 43 с.

Худолей О. Н. Закономерности формирования двигательных навыков у юных гимнастов // Наука в олимпийском спорте. — 2012. — № 1. — С. 36—46.

Худолій О. М., Особливості силової підготовленості школярів старших класів / Худолій О. М., Іващенко О. В., Піменов О. О. // Теорія та методика фізичного виховання. — 2012. — №9. — С. 37—41. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2012.9.822.

Худолій О.М., Іващенко О.В. Концептуальні підходи до моделювання процесу навчання і розвитку рухових здібностей у дітей і підлітків // Теорія та методика фізичного виховання. — Х.: ОВС, 2013. — № 10. — С. 3—16. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2013.2.1012

Худолій О. М. Інформаційне забезпечення процесу навчання і розвитку рухових здібностей дітей і підлітків (на прикладі спортивної гімнастики) / Худолій О. М., Іващенко О. В. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2013. — № 4. — С. 3—18. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2013.4.1031

Шиян Б. М. Теорія і методика фізичного виховання школярів. — Тернопіль: Навчальна книга — Богдан, 2001. — 272 с.

Шиян Б. М., Папуша В. Г. Методика викладання спортивно-педагогічних дисциплін у вищих навчальних закладах фізичного виховання і спорту: Навчальний посібник. — Харків: «ОВС», 2005. — 208 с.

Cieślicka M., Napierała M. (2009). The somatic build of lightweight rowers. Medical and Biological Sciences, 23(3), 33 — 38.

Cieślicka M., Napierała M., Zukow W. (2012). State building somatic and motor abilities in kids practicing tennis on prebasic training. Health - the proper functioning of man in all spheres of life. Bydgoszcz school higher, Bydgoszcz, 173 — 184.

Cieslicka Mirosława, Słowiński Mariusz (2012). Training loads of female canoeing youth national team in sprint competitions. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 12, 149-157.

Citations

Characteristics of motor abilities of middle class
Смірнова О. В. (2014) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Impact indicators functional, power and coordination of preparedness to the level of training exercise pupils of secondary school age
Партола Т. І. (2014) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Motor Abilities: Identification of Development Level in Boys Aged 12-14
Khudolii O. M., Ivashchenko O. V., Iermakov S. S., Veremeenko V. Yu. & Lopatiev A. O. (2019) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Comparative characteristics of Coordination fitness and power of middle class
Іващенко О. В. & Шепеленко Г. П. (2014) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Evaluation of Training Effects of Primary School Girls’ Power Loads
Іващенко О. В., Худолій О. М., Тітаренко А. А. & Скорняков В. С. (2016) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Comparative characteristics of functional coordination and force readiness boys 8—9 grades
Іващенко О. В., Пашкевич С. А. & Крінін Ю. В. (2014) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Peculiarities of Evaluation of Motor Abilities Development in 10th-11th-Grade Boys
Старченко В. М. (2016) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Modeling power fitness girls grades 6—7
Іващенко О. В., Цеслицка Мирослава, Худолій О. М. & Єрмаков С. С. (2014) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Methodological Approaches to Pedagogical Control in Physical Education of Girls Aged 12-14
Іващенко О. & Худолій О. (2016) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Published
2014-03-31
How to Cite
Іващенко, О. (2014). Features functional coordination and force readiness of young men in grades 9—11. Teorìâ Ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ, (1), 24-33. https://doi.org/10.17309/tmfv.2014.1.1042
Section
Physical Training at School

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>