Features of forming of motive skills for the schoolchildren of junior classes
Abstract
Target of work — to define the features of forming of motive skills for the schoolchildren of junior classes.
Methods and organization of research. An analysis and generalization of data of scientific and special literature, scientific methods of theoretical level are in-process used, such, as an analogy, analysis, synthesis, abstracting, induction, and also scientific methods of empiric level : supervision, testing, experiment. In research took part, in every parallel of classes for 48 students, all are 172 students.
Conclusions. Experiment of type 23 gave an opportunity to investigate the multivariable structure of the modes of process of studies to physical exercises of schoolchildren of 1—4 classes, to specify optimal correlations of amount of approaches, amount of reiterations in approach and interval of rest in the period of studies of «throws of ball», acrobatic exercises and gymnastic supporting jumps on the lessons of physical culture.
On efficiency of process of educating of schoolchildren of 1—4 classes in vertical aim» positively the increase of amount of approaches influences the «throw of ball to 12, amounts of reiterations in approach to 3 times, the interval of rest lasts 60—180 p. For the schoolchildren of A-one an accent in the choice of the mode of educating is done on the amount of reiterations in approach; schoolchildren of the second class — on reduction to the interval of rest to 60 with; schoolchildren of the third class — on cooperation of amount of approaches and amount of reiterations in approach; schoolchildren of fourth class — on the amount of reiterations in approach and interval of rest.
On efficiency of process of educating of schoolchildren of A-one of «cuverka forward» positively the increase of amount of approaches influences to 12 times, the amount of reiterations in approach hesitates within the limits of 1—3 times, interval of rest — 60—180 p. In the process of educating attention is accented on the amount of approaches.
On efficiency of process of educating of schoolchildren of the second class of «cuverka forward» positively the increase of amount of reiterations influences in approach to 3 times, the amount of approaches hesitates within the limits of 6—12 times, interval of rest — 60—180 p. attention on the amount of reiterations of exercise is Accented in approach.
On efficiency of process of educating of schoolchildren of the third class to the supporting jump of «leg in розь through a horse breadthways» positively the increase of amount of reiterations influences in approach to 3 times, the amount of approaches hesitates within the limits of 6—12 times, interval of rest — 60—180 p. attention on the amount of reiterations of exercise is Accented in approach.
On efficiency of process of educating of schoolchildren of fourth class to the supporting jump, «bending feet through a goat breadthways» positively the increase of amount of reiterations influences in approach to 3 times, the amount of approaches hesitates within the limits of 6—12 times, interval of rest — 60—180 p. attention on the amount of reiterations of exercise is Accented in approach and amount of approaches.
Downloads
References
Іващенко О. В. Методика навчання гімнастичним вправам шкільної програми / Іващенко О. В. // Теорія та практика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2001. — № 01. — С. 26—31. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2001.1.7
Иващенко О. В. Нормативные показатели тренировочных нагрузок на начальном этапе подготовки юных гимнасток 6—8 лет: Автореф. дис. ... канд. пед. наук. 13.00.04 / Иващенко О. В. — М.: НИИ физиологии детей и подростков, 1988. — 17 с.
Мирошниченко В. И. Методика формирования двигательных навыков у детей младшего школьного возраста: Автореферат дис. канд. пед. наук. — М: НИИФДП АПН СССР, 1988. — 24 с.
Мірошниченко Д. Т. Методика навчання акробатичним вправам учнів молодших класів / Мірошниченко Д. Т. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2007. — № 12. — С. 29—31. Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/issue/view/38
Рибалко В. Навчання техніки метання м’яча на уроках фізичної культури / Рибалко В. // Фізичне виховання в школі. — 2005. — №5. — С. 27—31.
Худолій О. М., Планування експерименту в дослідженні процесу підготовки юних гімнастів / Худолій О. М., Карпунець Т. В. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2002. — № 4. — С. 2—8. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2002.4.73
Худолій О. М., Концептуальні підходи до розробки програми наукових досліджень у фізичному вихованні / Худолій О. М., Іващенко О. В. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2004. — № 4. — С. 2—5. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2004.4.140
Худолей О. Н. Моделирование процесса подготовки юных гимнастов: Монография / Худолей О. Н. — Харків: «ОВС», 2005. — 336 с.
Худолій О. М. Основи методики викладання гімнастики: Навч.посібник.В 2-х томах / Худолій О. М. — 4-є вид.,випр.і доп. — Харків: «ОВС», 2008. — Т.1. — 414 с.
Худолій О. М. Технологія навчання гімнастичним вправам. Доповідь 1 / Худолій О. М. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2009. — № 08. — С. 19—34. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2009.9.562
Худолій О. М. Технологія навчання гімнастичним вправам. Доповідь 2 / Худолій О. М. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2009. — № 09. — С. 19—34. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2009.9.562
Худолій О.М. Теоретико-методичні засади системи підготовки юних гімнастів 7—13 років: Автореферат дисертації доктора наук з фіз.вих. і спорту: 24.00.01. — К.: НУФВіС, 2011. — 44 с.
Худолій О.М., Закономірності процесу навчання юних гімнастів / Худолій О.М., Єрмаков С.С. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2011. — № 05. — С. 3—18, 35—41. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2011.5.707
Худолей О.Н. Закономерности формирования двигательных навыков у юных гимнастов // Наука в олимпийском спорте. — 2012. — № 1. — С. 36—46
Худолій О.М., Концептуальні підходи до моделювання процесу навчання і розвитку рухових здібностей у дітей і підлітків / Худолій О.М., Іващенко О.В. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2013. — № 2. — С. 3—16. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2013.2.1012
Худолій О.М., Чинники, що впливають на ефективність навчання фізичним вправам хлопчиків молодших класів / Худолій О.М., Іващенко О.В., Черненко С.О. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2013. — № 1. — С. 21—26. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2013.1.1006
Худолій О.М. Чинники, що впливають на ефективність навчання фізичним вправам дівчаток молодших класів / Худолій О.М., Іващенко О.В., Черненко С.О. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2013. — № 2. — С. 43—47. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2013.2.1016
Cieślicka M, Muszkieta R, Napierała M, Żukow W. Aktywność ruchowa młodzieży w Gnieźnie. [w:] (Red.) Marek Napierała, Radosław Muszkieta, Walery Żukow. Człowiek — rekreacja — zdrowie. WSG Bydgoszcz. 2009. 24—39.
Citations
Pattern Recognition: Effectiveness of Teaching Girls Aged 14 the Cartwheel
Authors
Kalistratova Inna & Khudolii Oleg (2021) Journal of Learning Theory and Methodology
Crossref
Informative Indicators of 14-15 Years’ Age Boys’ Motor Fitness
Ivashchenko Olga, Kapkan Olena, Khudolii Oleg & Yermakova Tetiana (2017) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref
Modeling of Teaching 5th-7th-Grade Boys Physical Exercises
Abdulkhalikova T. H. (2017) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref
Motor Skills in Physical Fitness Structure of 8-Year-Old Girls
Shevchenko Taisiia, Khudolii Oleg & Potop Vladimir (2020) Journal of Learning Theory and Methodology
Crossref
Pedagogical Control of Motor and Functional Preparedness of Girls Aged 15-16
Іващенко О. В. (2016) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).