Conceptual Approaches to Modeling the Learning Process and Development of Motor Abilities in Children and Adolescents
DOI:
https://doi.org/10.17309/tmfv.2013.2.1012Keywords:
modeling, educating, motive capabilities, children, teenagersAbstract
Research aim — to ground conception of construction of process of educating and developing motive flairs for children and teenagers on the basis of design of separate components of educational process. For the decision of the put tasks such methods of research : are in-process used design, approach of the systems, methods of theoretical analysis and generalization for the exposure of essence, leading tendencies of optimization of educational process and determination of theoretical pre-conditions and methodological approaches of his further improvement; pedagogical testing, methods of registration of sensomotor reactions, methods of registration of the state of the cardiovascular system, supervisions and pedagogical experiment for determination of model descriptions of children and teenagers, modes of the training loading; methods of mathematical analysis (logistic and asymptotic to the function) for determination of conformities to law of placing of facilities of primary orientation in the period of developing motive flairs, educating to physical exercises and undercooking to the competitions; mathematical methods of planning of multivariable experiments for the study of conformities to law of developing motive flairs, process of educating and preparation to the competitions. The got experimental material was subject to statistical treatment with the use of application of the statistical processing of data (MS Excel, Statistika 6.0) packages.
Research results. It is set that on the basis of models of motive preparedness of children and teenagers the selection of basic, tricking into and preparatory exercises, and also stage control, comes true after the level of motive preparedness. On the basis of models of the training loading determined: size and orientation of loading; correlation of facilities of physical and technical preparation; terms of the use of loading of different orientation; terms for development of force and increase of capacity; terms of operative and current control. On the basis of models of process educating is determined: terms for educating by ability to manage motions, educating to physical exercises; order of decision of tasks of educating and selection of educational tasks; fundamental discipling to programming of educational process of children and teenagers; terms of operative and current control.
Keywords: design, educating, motive capabilities, children, teenagers.
Downloads
References
Верхошанский Ю.В. Программирование и организация тренировочного процесса / Верхошанокий Ю.В. . — М.: Физкультура и спорт, 1985. — 176 с.
Єрмаков С.С. Біомеханічні моделі ударних рухів у спортивних іграх у контексті вдосконалення технічної підготовки спортсменів / Єрмаков С.С. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2010. — № 4. — С. 11—18.
Иващенко О.В. Нормативные показатели тренировочных нагрузок на начальном этапе подготовки юных гимнасток 6—8 лет: Автореф. дис. ... канд. пед. наук. 13.00.04 / Иващенко О.В. — М.: НИИ физиологии детей и подростков, 1988. — 17 с.
Капкан О. О. Моделювання процесу навчання фізичним вправам дівчат 14—15 років / Капкан О. О. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2013. — № 1. — С. 16—20. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2013.1.1005
Коханович Казімеж. Теоретико-методичні основи комплексного контролю в системі підготовки юних гімнастів: Автореф. дис. … д-ра наук з фіз.. вихов. і спорту: 24.00.01 /Коханович Казімеж. — Київ, 1999. — 44 с.
Набатникова М.Я. Основы управления подготовкой юных спортсменов / Набатникова М.Я. — М.: Физкультура и спорт, 1982. — 266 с.
Набатникова М.Я. О критериях оптимальности в подготовке юных спортсменов / Набатникова М.Я. // Особенности построения тренировки юных спортсменов. — М.: 1983. — С. 17—27.
Петровский В.В. Режимы тренировочных нагрузок как фактор управления в спортивной тренировке / Петровский В.В. // Режимы тренировочных нагрузок. — Киев: КГИФК, 1982. — С. 4—5.
Платонов В.Н. Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте. Общая теория и ее практические приложения / Платонов В.Н. — К.: Олимпийская литература, 2004. — 808 с.
Сахновський К.П. Теоретико-методичні основи системи багаторічної спортивної підготовки: Автореферат дис. доктора наук з фіз. вихов. і спорту: 24.00.01 «Олімпійський і професійний спорт» / Сахновський К.П. — К.: 1997. — 48 с.
Фомин Н.А. На пути к спортивному мастерству / Фомин Н.А., Филин В.П. — М.: Физкультура и спорт, 1986. — 160 с.
Худолей О.Н. Закономерности формирования двигательных навыков у юных гимнастов / Худолей О.Н. // Наука в олимпийском спорте. — Киев: Олимпийская литература, 2012. — № 1. — С. 36—46.
Худолій О.М. Вплив різних режимів виконання вправ на зміну термінового тренувального ефекту (ТТЕ) занять у юних гімнастів / Худолій О.М. // Спортивний вісник Придніпров’я. — Дніпропетровськ, 2005. — №1. —С. 61—63.
Худолій О.М. Вплив різних режимів тренувальних занять на довгострокові зміни адаптації організму юних гімнастів 8—12 років / Худолій О.М. // Молода спортивна наука України. — Львів, 2005. — Вип. 9. — Том 1.—С. 56—61.
Худолій О.М. Обгрунтування модельних характеристик функціональної і рухової підготовленості юних гімнастів 7—13 років / Худолій О.М. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2005. — № 1. — С. 18—37. Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/157/160
Худолій О. М., Закономірності процесу навчання юних гімнастів / Худолій О. М., Єрмаков С. С. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2011. — № 5. — С. 3—18, 35—41. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2011.5.707
Худолій О. М., Чинники, що впливають на ефективність навчання фізичним вправам хлопчиків молодших класів / Худолій О. М., Іващенко О. В., Черненко С. О. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2013. — № 1. — С. 21—26. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2013.1.1006
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).