Factors that influence on efficiency of educating to physical exercises of boys of junior classes

  • О. М. Худолій Kharkov national pedagogical university of the name G.S. Skovoroda
  • О. В. Іващенко Kharkov national pedagogical university of the name G.S. Skovoroda
  • С. О. Черненко Donbas state machine-building academy, Kramatorsk
Keywords: Boys, junior classes, studies, physical exercises

Abstract

Research aim — to define factors that influence on efficiency of educating to physical exercises of boys of junior classes.Methods and organization of research. In research such methods of research as analysis of scientific and methodical literature, pedagogical supervisions, testing of motive preparedness, probabilistic going are used near the estimation of process of educating, methods of mathematical statistics. 

Conclusions. The rationed coefficients of canonical discriminator allow to define correlation of deposit of variables in the result of function. With a most contribution to the first canonical function variables № enter 12 «Level of train, exercise 1» (0,645), № 1 «Height, cm» (- 0,432), № 13 «Level of train, exercise 2» (0,393), № 3 broad «Jump, a cm» (- 0,303) : over the increase of level of train brings to the increase of value of the first function. With a most contribution to the second canonical function variables № enter 14 «Level of train, exercise 3» (1,251), №7 «Undercutting in mixed висе on a rope, times» (- 0,876), №4 «At run 300 meters, with» (- 0,386), than the best results of these indexes, the greater value of function. Foregoing testifies to influence of level of developing co-ordinating flairs on efficiency of educating to physical exercises. 

Structural coefficients of canonical discriminator, because and in a factor analysis allow to carry out interpretation of canonical function. Most influence on the value of canonical function has a level of обучености to physical exercises, level of developing co-ordinating and power flairs. Consequently in classification of motive preparedness of boys of junior classes a leading place occupies the level of train to physical exercises. Developing motive flairs is effective, if they become the constituent of the mastered motive skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Іващенко О.В. Методика навчання гімнастичним вправам шкільної програми / Іващенко О.В. // Теорія та практика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2001. — № 01. — С. 26—31. Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/issue/view/1

Мірошниченко Д.Т. Методика навчання акробатичним вправам учнів молодших класів / Мірошниченко Д.Т. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2007. — № 12. — С. 29—31.Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/issue/view/38

Худолей О. Н. Моделирование процесса подготовки юных гимнастов: Монография / Худолей О. Н. – Харків: «ОВС», 2005. — 336 с.

Худолей О.Н. Закономерности формирования двигательных навыков у юных гимнастов // Наука в олимпийском спорте. — 2012. — № 1. — С. 36—46

Худолій О.М. Технологія навчання гімнастичним вправам. Доповідь 1 / Худолій О.М. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2009. — № 08. — С. 19—34. Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/issue/view/58

Худолій О.М. Технологія навчання гімнастичним вправам. Доповідь 2 / Худолій О.М. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2009. — № 09. — С. 19—34. Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/issue/view/59

Худолій О.М., Закономірності процесу навчання юних гімнастів / Худолій О.М., Єрмаков С.С. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2011. — № 05. — С. 3—18, 35—41. Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/issue/view/79

Худолій О.М., Програмування процесу навчання лазінню у висі на зігнутих руках учнів третього класу / Худолій О.М., Мірошниченко Д.Т. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2009. — № 07. — С. 30—34. Режим доступу: http:// www.tmfv.com.ua/journal/issue/view/57

Cieślicka M, Muszkieta R, Napierała M, Żukow W. Aktywność ruchowa młodzieży w Gnieźnie. [w:] (Red.) Marek Napierała, Radosław Muszkieta, Walery Żukow. Człowiek - rekreacja - zdrowie. WSG Bydgoszcz. 2009. 24—39.

Cieślicka M., Dix B, Napierała M., Żukow W. Physical activity of young people from the junior secondary school No. 35 in Bydgoszcz. W: Health- the proper functioning of man in all spheres of life, Vol III, Bydgoska Szkoła Wyższa, Bydgoszcz 2012, 175—189.

Citations

Overview of Game Effect on Dynamics of Speed Development in Girls of Primary School Age
Марченко С. І. & Краснокутський С. В. (2016) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Factors that influence on efficiency of educating to physical exercises of girls of junior classes
Худолій О. М., Іващенко О. В. & Черненко С. О. (2013) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Age-Related Peculiarities of Motor Abilities Development in 12-14-Year-Old Boys
Іващенко О. В. & Спесивцев Д. А. (2015) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Features of forming of motive skills for the schoolchildren of junior classes
Худолій О. М. & Черненко С. О. (2013) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Comparative characteristics of functional coordination and force readiness boys 8—9 grades
Іващенко О. В., Пашкевич С. А. & Крінін Ю. В. (2014) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Informative Indicators of 14-15 Years’ Age Boys’ Motor Fitness
Ivashchenko Olga, Kapkan Olena, Khudolii Oleg & Yermakova Tetiana (2017) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Pedagogical Control of Motor and Functional Preparedness of Girls Aged 15-16
Іващенко О. В. (2016) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Modeling power fitness girls grades 6—7
Іващенко О. В., Цеслицка Мирослава, Худолій О. М. & Єрмаков С. С. (2014) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Impact indicators functional, power and coordination of preparedness to the level of training exercise pupils of secondary school age
Партола Т. І. (2014) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Characteristics of motor abilities of middle class
Смірнова О. В. (2014) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Methodology of Conducting Physical Training Classes for Primary Schoolers with Impaired Posture
Спіцин В. В. (2016) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Gender-Related Peculiarities of Motor Fitness of 8-Year-Old Schoolchildren
Iermakov Sergii, Ivashchenko Olha & Khomiakov Oleksandr (2020) Journal of Learning Theory and Methodology
Crossref

Conceptual going near the modelign of process of educating and developing motive flairs for children and teenagers
Худолій О. М. & Іващенко О. В. (2013) Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ
Crossref

Published
2013-03-30
How to Cite
Худолій, О., Іващенко, О., & Черненко, С. (2013). Factors that influence on efficiency of educating to physical exercises of boys of junior classes. Teorìâ Ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ, (1), 21-26. https://doi.org/10.17309/tmfv.2013.1.1006