Pedagogical Conditions of Shaping Motor Competence in Physical Education of Students of Special Medical Groups
DOI:
https://doi.org/10.17309/tmfv.2016.3.1164Keywords:
pedagogical conditions, student, physical education, motor competence, shapingAbstract
Study objective. To define the pedagogical conditions of shaping motor competence in students of special medical groups during physical education at higher educational institutions.
Study methods: theoretical analysis, systematization, comparison of different views on the issue under study, methodological and special literature collation, general scientific methods of theoretical level: analogy, analysis, synthesis, abstraction, induction.
Study results. The study addresses the issues of indicating the pedagogical conditions necessary for the effective shaping of the motor competence in students of special medical groups during their physical education at higher educational institutions. The data analysis and collation of the data collected from the scientific, methodological and special literature helped outline and organize their index, which is a pre-requisite for ensuring the process effectiveness. We recommend using the study results as a major foundation for re-organization of the scientific and methodological aspects of physical education of students with health problems to ensure their motor competence effectively shaped.
Downloads
References
Бароненко В. А. Здоровье и физическая культура студента / В. А. Бароненко, Л. А. Рапопорт. — М.: Альфа, 2003. — 352 с.
Виленский М. Я. Физическая культура и здоровый образ жизни студента : учеб. пособ. [3-е изд., стер.] / М. Я. Виленский, А. Г. Горшков. — М. : КНОРУС, 2013. — 240 с.
Власова Т. С. Особенности физического воспитания студентов, имеющих отклонения в здоровье. Проблемы мотивации физкультурной активности студентов в вузе / Т. С. Власова, Р. И. Сунгатуллин, Н. М. Закирова // Молодой ученый. — 2015. — №5. — С. 441-443.
Волкова Л. М. Физическая культура студентов: состояние и пути совершенствования : монография / [Л. М. Волкова, В. В.Евсеев, П. В. Половников]; под ред. Д. Н.Давиденко и Л. М.Волковой. — [2-е изд]. — СПб.: СПб ГПУ, 2013. — 153 с.
Григорьев А. Ю. Формирование двигательной компетенции студентов в процессе физического воспитания в вузе / А. Ю. Григорьев, В. В. Пономарев. Красноярск: СибГТУ, 2011. — 172 с.
Дубогай О. Д. Фізичне виховання і здоров’я : навч. посібник / О. Д. Дубогай, Завидівська Н. Н., та інш. — К. : УБС НБУ, 2012. — 270 с.
Корягін В. М. Фізичне виховання студентів у спеціальних медичних групах : навч. пос. / В. М. Корягін, О. З. Блавт. — Видавництво Львівської політехніки, 2013. — 488 с.
Корягін В. М. Корегування процесу фізичного виховання студентів спеціальних медичних груп ВНЗ, хворих на ожиріння І—ІІ ступеня / В. М. Корягін, О. З. Блавт, О. П. Безгребельна, Т. В. Людовік // Теорія та методика фізичного виховання. — 2011. — № 11. — С. 3-8. — Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/749
Круцевич Т. Ю. Управління процесом фізичного виховання / Т. Ю. Круцевич, В. В. Петровський. — К. : Олімпійська література, 2008. — 379 с.
Присяжнюк С. І. Фізичне виховання / С. І. Присяжнюк. — К. : ЦУЛ, 2008. — 502 с.
Физическая культура студента / Составители: Ю. Н. Алексеев,В. А. Чернышов, Н. К. Чуриков // Изд. центр Воронежского ГУ, 2009 — 344 с.
Физическое развитие студентов и совершенствование физического воспитания в вузе / под ред. Е. Д. Грязева, М. В. Жукова, О. Ю. Кузнецова, Г.С. Петрова. — М., 2012. — 72 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).