Peculiarities of Endurance Development in 10th-11th Graders
DOI:
https://doi.org/10.17309/tmfv.2015.3.1146Keywords:
physical endurance, interrelation, pedagogical testing, high schoolersAbstract
The purpose of the research is to conduct a comparative analysis of the endurance development in the 10th- and 11th- graders of the secondary school and to define the interrelation between the types of endurance.
Research Methods: review and analysis of literature on the problem under study, observations, pedagogical testing, methods of mathematical statistics.
The experiment took place at secondary school No. 122 of Kharkiv in September 2014 through October 2014, and lasted for four weeks. To study the high schoolers’ level of endurance, we used the following tests: suspension on horizontal bar (s), bending and unbending of arms in the lying position (number of times), gym mat sit-ups with hands behind the head in 1 minute (number of times), “eight” test with a tennis ball. The Ruffier Index was determined, too. There were two groups created for the purposes of the experiment. The first experimental group consisted of ten boys of the 10th grade. The other experimental group consisted of ten boys too, but they were 11th-graders. The experiment covered physical training classes conducted three times a week. The conditions of the experiment were the same for all the pupils.
Conclusions. The comparative analysis of the endurance level revealed no significant diffrences in the readiness of the 10th- and 11th-graders, but for the level of statistical strength endurance, in which the 11th-graders showed a better result confirmed by the statistical calculations (P < 0.05 ).
Correlation analysis of the interrelation between different types of high schoolers’ endurance revealed strong statistical interelation between the statistical strength endurance and the dynamic strength endurance (r = 0.883), and between the dynamic strength endurance and the speed-strength endurance (r = 0.858). The average statistical interrelation is observed between the statistical strength endurance and the speed-strength endurance (r = 0.536), the overall physical performance and three types of edurance concurrently: statistical strength endurance (r = 0.609), dynamic strength endurance (r = 0,551), speed-strength endurance (r = 0.524). The other types of endurance showed weak statistical interrelation.
Downloads
References
Волков Л.В. Виховання фізичних здібностей учнів / Л.В. Волков. — К.: Рад. шк., 1980. — 102 с.
Гужаловский А.А. Физическая подготовка школьника / А.А. Гужаловский. — Челябинск, 1980. — 152 с.
Іващенко О. В. Вікова динаміка функціональної, координаційної й силової підготовленості дівчат 8—9 класів / О. В. Іващенко, Т. В. Карпунець, Ю. В. Крінін // Теорія та методика фізичного виховання. — 2014. — № 1. — С. 34-42. — doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2014.1.1043
Ермаков С.С., Физическая культура — основной инструмент культуры здоровья. / С.С. Ермаков, Г.Л. Апанасенко, Т.В. Бондаренко, Прасол С. Д. // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту — 2010. — N 11. — С. 31-33.
Кравчук Т.М. Вплив режиму рухової активності на рівень розвитку витривалості старшокласників / Санжарова Н.М., Кравчук Т.М., Голенкова Ю.В. // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г.Шевченка. – Чернігів: ЧНПУ, 2013. — Вип. 112. Т.1. — 178-182 с.
Круцевич Т.Ю. Теория и методика физического воспитания: В 2 т. — Т. 1./ Т.Ю. Круцевич. — К.: Олимпийская литература, 2003. — 424 с.
Матвеев, Л.П. Теория и методика физического воспитания: Учебник /Л.П. Матвеев. — М., 1991. — 221 с.
Мякишев В.А. Развитие выносливости мальчиков школьного возраста под влиянием занятий бегом в медленном темпе: автореф. дис. на соискание науч. степени канд. пед. наук / В.А. Мякишев. — М.: ГЦОЛИФК, 1977. — 24 с.
Сергієнко Л.П. Спортивна метрологія: теорія і практичні аспекти /Л.П. Сергієнко. — К.: КНТ, 2010. — 776 с.
Худолій О. М. Педагогічна практика в школі. Повідомлення ІІ / О. М. Худолій, О. В. Іващенко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2011. — № 9. — С. 19-32. — doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2011.9.740
Худолій О.М. Концептуальні підходи до моделювання процесу навчання і розвитку рухових здібностей у дітей і підлітків / О.М. Худолій, О.В. Іващенко // Теорія та методика фізичного виховання. — 2013. — №2. — С. 3-16. doi: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2013.2.1012
Худолій О. М. Робоча програма з педагогічної практики в школі (ІV курс, напрям підготовки: 6.01020 Фізичне виховання) / О. М. Худолій, О. В. Іващенко, Т. В. Карпунець // Теорія та методика фізичного виховання. — 2012. — № 9. — С. 19-31. — doi:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2012.9.821
Шиян Б. М. Теорія і методика фізичного виховання школярів / Б. М. Шиян. — Тернопіль : Навч. книга — Богдан, 2001. — Ч.1. — 272 с.
Шпаков П.Ф. Развитие выносливости к скоростно-силовым усилиям детей и подростков в процессе физического воспитания: автореф. дис. на соискание науч. степени канд. пед. наук / П.Ф. Шпаков. — М., 1970. — 22 с.
Ivashchenko O.V., Discriminant analysis as method of pedagogic control of 9-11 forms girls’ functional and motor fitness / Ivashchenko O.V., Yermakova T.S., Cieślicka M., Muszkieta R. // Journal of Physical Education and Sport (JPES). — 2015. — Vol 15. — Issue 3. — Art 86. — Pp. 576 – 581. doi:10.7752/jpes. 2015.03086
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).