Health-Improving Potential of Dancing Exercises in Physical Education of Students of Higher Educational Institutions
DOI:
https://doi.org/10.17309/tmfv.2015.2.1141Keywords:
health, female students, dancing exercises, physical education, choreographyAbstract
Research objective: to determine the health-improving potential of dancing exercises used in physical education of female students of higher educational institutions.
Research methods: study and analysis of pedagogical, scientific and methodological literature on the subject matter of the research; observations, questionnaires, functional tests; statistical methods of data reduction.
Conclusions. As part of the study, the use of dancing exercises in the physical education of female students of higher educational institutions proved contributing to a significant increase in the level of their physical health in general and improvement of some of its indicators, including strength and life indices, heart rate recovery time after 20 squats. Dancing exercises also boost spirits, improve health and activity of the female students, which the study proved statistically.
Downloads
References
Апанасенко, Г.Л. О возможности количественной оценки здоровья человека / Г.Л. Апанасенко // Гигиена и санитария. — 1985. — №6. — С.55-58.
Бурдыгина Е.В. Методика занятий оздоровительной аэробикой для реабилитации здоровья студенток с нарушениями функций позвоночника : автореф.дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Бурдыгина Елена Валентиновна : Волгоград, 2003. — 20 с.
Драчук А.І. Оптимізація фізичного виховання студентів ВНЗ освіти гуманітарного профілю. Автореф. дис. … канд. фіз. вих. і спорту: 24.00.02 / А.І.Драчук. — Львів, 2001. — 20 с.
Дрозд О.В. Фізичний стан студентської молоді України та його корекція засобами фізичного виховання. Автореф дис. … канд. фіз. виховання і спорту: 24.00.02 / О.В.Дрозд. — Луцьк, 1999. — 19 с.
Жерносенко Г. А. Особенности преподавания фитнес-аэробики по дисциплине «физическая культура» / Г. А. Жерносенко // Физическое воспитание студентов творческих специальностей. — Харьков, 2007. — № 2. — С. 101-108.
Зайцева Г. А. Оздоровительная аэробика в высших учебных заведениях / Г. А. Зайцева, О. А. Медведева — М. : Физкультура и спорт, 2007. — 104 с.
Евграфов И.В. Современные формы организации занятий по физическому воспитанию студентов ПГУГС / И.В.Евграфов, Б.В. Максин // Термины и понятия в сфере физической культуры: Ι международный конгресс — СПб, 2007. — С. 91-93.
Иваненко Т. В. К вопросу о совершенствовании физического воспитания молодежи в высшем учебном заведении / Т. В. Иваненко // Вісник Запорізького національного університету. Серія: Педагогічні науки : зб. наук. статей. — Запоріжжя : ЗНУ, 2006. — № 1. — С. 70–76.
Кравчук Т.М. Вплив занять у спортивно-танцювальни-х гуртках і секціях на формування культури рухів студенток / Т.М. Кравчук, Н.М. Санжарова, Ю.В. Голенкова // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2011. — №11. — С. 35-40.
Кравчук Т.М. Особливості функціонального стану студенток у процесі занять оздоровчою аеробікою / Т.М. Кравчук, Н.М. Санжарова, Ю.В. Голенкова // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г.Шевченка. — Чернігів, 2014. — Вип. 118. — Т. ІІІ. — С. 141-144.
Санжарова Н.М. Особливості організації та проведення занять оздоровчою аеробікою у ВНЗ і визначення їх ефективності / Н.М. Санжарова, Н.Білокомирова // Актуальні проблеми фізкультурної освіти: Матеріали ІХ Міжнародної електронної наукової конференції (28 квітня 2014 року м. Харків) / Харк. нац.пед.ун-т ім.Г.С.Сковороди. — Харків: «ОВС», 2014. — С. 80-82
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).