Evaluating Effectiveness of Different Models of Teaching Combinations of Basic Aerobics Movements to Female Students of Higher Educational Institutions
DOI:
https://doi.org/10.17309/tmfv.2015.1.1122Keywords:
aerobics, basic movements, combination, methods, process of teaching, studentsAbstract
The paper illustrates the process of teaching combinations of basic recreational aerobics movements to female students of higher educational institutions using different methods. It experimentally proves its effectiveness. The study shows that the most effective methods of the ones considered in terms of mastering combinations of basic aerobics movements are the following: the method of linear progression, the “from-head-to-tail” method and the circular method. The participants of the experiment showed much lower results in mastering the aerobic movements by the “zigzag” method.
Downloads
References
Андресян К.Б. Моделирование годичного цикла подготовки в спортивной аэробике : автореф. дис... канд. пед. наук. 13.00.04 / К.Б.Андресян. — М. : РГАФК, 1996. — 23 c.
Боген М.М. Современные теоретико-методические основы обучения ƒдвигательным действиям: Автореф.дис. … д-ра пед.наук / М.М. Боген. — Москва, 1989. — 52 с.
Болобан В.Н. Дидактическая система обучения спортивным упражнениям со сложной координационной структурой / В.Н. Болобан, Т.Е. Мистулова // Наука в олимпийском спорте. — 1995. — № 2. — С. 27-30.
Булгакова О.В. Организационно-методические условия оптимизации тренировочных нагрузок у студенток, занимающихся оздоровительной аэробикой : диссертация... кандидата педагогических наук : 13.00.04 / Булгакова Оксана Владимировна. — Сургут, 2007. — 19 с.
Бурдыгина Е.В. Методика занятий оздоровительной аэробикой для реабилитации здоровья студенток с нарушениями функций позвоночника : автореф.дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Бурдыгина Елена Валентиновна. — Волгоград, 2003. — 20 с.
Кібальник О.Я. Застосування фітнес-технології для підвищення рухової активності та фізичної підготовленості підлітків : автореф.дис... канд. наук: 24.00.02 / Кібальник Оксана Яківна. — Львів, 2008. — 22 с.
Кравчук Т. М. Методика виховання рухово-пластичної виразності у студенток факультету фізичної культури, що спеціалізуються з художньої гімнастики / Т. М. Кравчук // Теорія та методика фізичного виховання. — 2010. — № 10. — С. 40-43. — Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/662
Крючек Е. С. Аэробика. Содержание и методика проведения оздоровительных занятий : учеб.-метод. пособ. / Е. С. Крючек. — М. : Терра-Спорт, Олимпия-Пресс, 2001. — 64 с.
Лапутин А.Н. Обучение спортивным движениям / А.Н. Лапутин. — К.: Здоров’я, 1986. — 216 с.
Мякинченко Е. Б. Аэробика. Теория и методика проведения занятий : учеб. пособ. для студентов вузов физ. культуры / Е.Б.Мякинченко, М.П.Шестакова. — М. : СпортАкадемПресс, 2002. — 304 с.
Нестерова Т. В. Теория и методика преподавания аэробики : метод. материалы / Т. В. Нестерова, Н. А. Овчинникова. — К. : УГУФВС, 1998. — 33 с.
Погасій Л. І. Методичні вказівки щодо організації та проведення занять з фізичної культури на тему : «Аеробіка як засіб підвищення працездатності студентів КНТЕУ» / Л. І. Погасій. — К., 2003. — 15 с.
Синиця С.В. Оздоровча аеробіка. Спортивно-педагогічне вдосконалення : Навчальний посібник / С.В. Синиця, Л.Є. Шестерова. — Полтава, 2010. — 260 с.
Худолій О. М. Технологія навчання гімнастичним вправам / О. М. Худолій // Теорія та методика фізичного виховання. — 2009. — № 8. — С. 19-34. — Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/555
Худолій, О. М., Іващенко, О. В. Теорія і методика викладання гімнастики: Навчальний посібник. — Т. 1. — Харків: “ОВС”, 2014. — 384 c.
Штих Е.А. Содержание физического воспитания студенток вузов с преимущественным использованием средств степ-аэробики : автореф.дисс. ... к.п.н.: 13.00.04 / Штих Елена Антоновна. — Краснодар, 2008. — 20 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).