Information support learning and development of motor abilities of children and adolescents (for example, gymnastics)
DOI:
https://doi.org/10.17309/tmfv.2013.4.1031Keywords:
information security, children, teens, training, load, motor abilitiesAbstract
Analysis of the literature showed that the problem of introducing automation technologies of information processing and the creation of a database on the physical condition of children and adolescents is important. The purpose of research — to develop an application to inform the process of learning motor actions and the development of motor abilities of children and adolescents.
Research methods. To achieve the objectives have been used in the analysis of literature as a philosophical and scientific methods of research, such as: the dialectical method (the systems principle, the principle of causality); systematic approach; modeling; synthesis, analysis, synthesis; pedagogical experiment; methods of mathematical planning of the experiment; testing.
The results of the study. The results show that the proposed Plan matrix factorial experiment the chosen step of varying factors is sufficient to study the effects of different modes of physical exercises to develop strength and efficiency of the education of children and adolescents.
The new algorithm is information support for teaching motor actions of children and adolescents, which is different from conventional approaches. In contrast to the application of comprehensive monitoring of the physical condition of pupils of 1—11 classes, an algorithm based on a computer simulation of the process of learning and development of motor abilities in children and adolescents.
Conclusions. An algorithm for calculating regulatory load for young gymnasts 7—13 years. Based on an algorithm created a pilot program complex information support for teaching motor actions and the development of motor abilities in children and adolescents.
Downloads
References
Ашанін В. С. Комп’ютерне моделювання моніторингу знань студентів вищих навчальних закладів фізичної культури / В. С. Ашанін, Л. В. Філенко, М. С. Нестеренко // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2011. — № 5. — С. 42—45. Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/710
Борисова Ю. Ю., Власюк О. О. Комп’ютерні технології як педагогічні інновації у фізичному вихованні школярів // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. — 2013. — №. 11. — С. 8—13.
Вовк В. М. Автоматизированные информационно-диагностические системы контроля физического состояния учащейся молодежи // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту / Зб. наук. пр. під ред. Єрмакова С. С. — Харків: ХДАДМ (ХХПІ). — 2002. — №. 9. — С. 82—89.
Іващенко О. В., Карпунець Т. В. Нормативні показники тренувальних навантажень на початковому етапі підготовки юних гімнасток 6—8 років / Іващенко О. В., Карпунець Т. В. // Теорія та практика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2001. — № 3. — С. 19—24. Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/23
Иващенко О.В. Нормативные показатели тренировочных нагрузок на начальном этапе подготовки юных гимнасток 6—8 лет: Автореф. дис. ... канд. пед. наук. 13.00.04 / Иващенко О.В. — М.: НИИ физиологии детей и подростков, 1988. — 17 с.
Линець М. М. Основи методики розвитку рухових якостей : навч. посіб. / М. М. Линець. — Л. : Штабар, 1997. — 207 с.
Луценко Д. Ю. Разработка компьютерной версии программы занятий в фитнессе на основе технологии баз данных //Физическое воспитание студентов творческих специальностей: сб. научн. тр./[под ред. СС Ермакова]. — Харьков: ХГАДИ (ХХПИ). — 2003. — №. 7. — С. 96—108.
Платонов В. М., Булатова М. М. Фізична підготовка спортсмена: Навчальний посібник. — К.: Олімпійська література, 1995. — 320 с.
Худолей О. Н., Шлемин А. М. Методика подготовки юных гимнастов: Учебное пособие. — Х.: КГПИ, ХГПИ, 1988. — 122 с.
Худолій О. М. Теоретичні основи планування навчальної роботи з фізичної культури в школі / Худолій О. М., Забора А. В. // Теорія та практика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2001. — № 1.— С. 3—12. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2001.1.1
Худолій О. М. Навантаження у спортивному тренуванні юних гімнастів / Худолій О. М. // Теорія та практика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2001. — № 3.— С. 13—19. Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/22
Худолій О. М., Планування експерименту в дослідженні процесу підготовки юних гімнастів / Худолій О. М., Карпунець Т. В. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2002. — № 4. — С. 2—8. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2002.4.73
Худолій О.М., Концептуальні підходи до розробки програми наукових досліджень у фізичному вихованні / Худолій О. М., Іващенко О. В. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2004. — № 4. — С. 2—5. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2004.4.140
Худолей О. Н. Моделирование процесса подготовки юных гимнастов. — Харьков: ОВС, 2005. — 336 с.
Худолій О. М. Моделювання нормативних показників тренувальних навантажень у юних гімнастів /Худолій О.М. // Теорія і методика фізичного виховання. — 2008. — № 8. — С. 40—46. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2008.8.450
Худолій О. М. Технологія навчання гімнастичним вправам / Худолій О. М. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2009. — № 9. — С. 19—34. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2009.9.562
Худолій О. М., Біологічні, психолого-педагогічні закономірності рухової діяльності людини. Доповідь І. / Худолій О. М. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2010. — № 4. — С. 19—34. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2010.4.617
Худолій О. М., Біологічні, психолого-педагогічні закономірності рухової діяльності людини. Доповідь ІІ. / Худолій О. М. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2010. — № 5. — С. 19—27. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2010.5.624
Худолій О. М., Закономірності розвитку силових здібностей у фізичному вихованні і спорті. Повідомлення І / Худолій О. М.// Теорія та методика фізичного виховання. — Х.: ОВС, 2011. — № 1. — С. 19—34. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2011.1.683
Худолій О. М., Закономірності розвитку силових здібностей у фізичному вихованні і спорті. Повідомлення IІ / Худолій О.М.// Теорія та методика фізичного виховання. — Х.: ОВС, 2011. — № 2. — С. 19—34. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2011.2.690
Худолій О. М., Закономірності процесу навчання юних гімнастів / Худолій О. М., Єрмаков С. С. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2011. — № 5. — С. 3—18, 35—41. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2011.5.707
Худолей О. Н. Закономерности формирования двигательных навыков у юных гимнастов // Наука в олимпийском спорте. — 2012. — № 1. — С. 36—46.
Худолій О.М., Іващенко О.В. Концептуальні підходи до моделювання процесу навчання і розвитку рухових здібностей у дітей і підлітків // Теорія та методика фізичного виховання. — Х.: ОВС, 2013. — № 10. — С. 3—16. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2013.2.1012
Худолій О. М., Чинники, що впливають на ефективність навчання фізичним вправам хлопчиків молодших класів / Худолій О. М., Іващенко О. В., Черненко С. О. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2013. — № 1. — С. 21—26. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2013.1.1006
Шандригось В. І. Про комп’ютерні технології у галузі фізичної культури та спорту // Молода спортивна наука України: Зб. наук. статей з галузі фізичної культури та спорту. — Л.: ЛДІФК, 2000. — Випуск 4. — С. 67—69.
Шандригось В. І. Організація навчальної роботи вчителя фізичної культури на основі рекомендацій комп’ютерної технології // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб. наук. пр. за ред. С.С. Єрмакова. — Х. ХДАДМ (ХХПІ), 2002. — № 16. — С. 24—29.
Шандригось В. І. Комп’ютерна технологія — один із засобів організації навчальної роботи вчителя фізичної культури / В. І. Шандригось// Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2004. — № 4. — С. 9—14. Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/142
Cieślicka M., Napierała M., Zukow W. State building somatic and motor abilities in kids practicing tennis on prebasic training, [w]: Health - the proper functioning of man in all spheres of life, (red.) M. Hagner-Derengowska, W. Zukow, Bydgoska Szkoła Wyższa, Bydgoszcz. 2012, pp. 173 – 184.
Cieslicka Mirosława, Słowiński Mariusz. Training loads of female canoeing youth national team in sprint competitions. Pedagogics, Psychology, Medical-Biological Problems of Physical Training and Sports. 2012. Vol: 12, pp. 149-157.
Cieślicka M., Napierała M. The somatic build of lightweight rowers. Medical and Biological Sciences. 2009, no. 23/3, pp. 33 – 38.
Dmitruk K., Adamczyk W., Cieślicka M., Napierała M., Wasielewska K. The influence of swimming training on postural control system, [w]: Impast of a healthy and unhealthy lifestyle on wellness, (red.) K. Turowski, Wydawnictwo NeuroCentrum w Lublinie, Lublin, 2008, pp. 91–98.
Milić, M., Milavić, B., & Grgantov, Z. (2011). Relations between sport involvement, selfesteem, sport motivation and types of computer usage in adolescents. In S. Simović (Ed.), Proceedings of 3rd International Scientific Congress «Anthropological Aspects of Sport, Physical Education and Recreation». November 2011. Banja Luka: University of Banja Luka, Faculty of Physical Education and Sport (in press).
Gert-Jan de Bruijn and Benjamin Gardner (2011) Active Commuting and Habit Strength: An Interactive and Discriminant Analyses Approach. American Journal of Health Promotion: January/February 2011, Vol. 25, No. 3, pp. e27-e36. doi: http://dx.doi.org/10.4278/ajhp.090521-QUAN-170
Lulzim, I., (2013) Discriminant analysis of morphologic and motor parameters of athlete and non athlete girl pupils of primary school on age 14 to 15 years. RIK(2012) Vol.40, No.2, pp 185-190. http://fsprm.mk/wp-content/uploads/2013/08/Pages-from-Spisanie-RIK-br.-2-2012-9.pdf
Meng F. H., Li Q. L. Application of Data Mining in the Guidance of Sports Training //Advanced Materials Research. – 2013. – Т. 765. – С. 1518-1523. DOI: http://dx.doi.org/10.4028/www.scientific.net/AMR.765-767.1518
Merala R, Piziali RL. Water ski binding release loads: Test method and results. Skiing Trauma and Safety, Tenth Volume, ASTM STP 1266, Mote CD Jr, Johnson RL, Hauser W, Schaff PS (eds), American Society for Testing and Materials, pp. 361–379, Philadelphia, PA, 1996.
Kirk, D. (1999) ‘Physical Culture, Physical Education and Relational Analysis’, Sport, Education and Society 4(1): 63–73.
Hongliang W. Data analysis for sports training based on information technology //Information Technology and Industrial Engineering (Set). – 2013. – Т. 48. – С. 411.
Wu L. The Application оf Basketball Coach’s Assistant Decision Support System //Journal of Theoretical and Applied Information Technology. – 2013. – Т. 49. – №. 3.
Dorita Du Toit, Anita E. Pienaar & Leani Truter (2011) Relationship between physical fitness and academic performance in south african children // SAJR SPER, 33(3), 2011. — Pp. 23-35.
Geoffrey D. Broadhead And Gabie E. Church (1982) Discriminant analysis of gross and fine motor proficiency data. Perceptual and Motor Skills: Volume 55, Issue , pp. 547-552. doi: http://dx.doi.org/10.2466/pms.1982.55.2.547
Rink Judith. Teacher perceptions of a physical education statewide assessment program. //Research quarterly for exercise and sport, 2007, vol. 78(3), pp. 204-215.
Wright Steven. A compatative view of teaching practice in Physical Education. //International Sports Studies. 1999, vol.21(1), pp. 55-68.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).